Rovdyr

Rovdyr – Förvisso levererar den här norska filmen inget nytt till filmhistorien som filmer som Texas Chainsaw Massacre, Wrong Turn, med flera inte redan har gjort, men den gör det riktigt bra! Det betyder förstås inte att det är en kopia rakt av utan att det trots allt finns lite egna saker i den också. Jag vill inte gå in i detalj vad man har lånat och vad som är eget i filmen men låt oss säga att man i och med att man påstår att filmen utspelar sig 1974 har man gjort en referens till Texas Chainsaw Massacre, själva handlingen däremot påminner mera om remaken av nämnda film än om originalet. Någon som jag initialt hade problem med var språket, jag brukar generellt inte ha problem med språk som skiljer sig från mängden (där förstås engelska är det allra vanligaste i sammanhanget), men här störde jag mig lite på att jag nästan inte fattade ett enda smack av vad som sägs, och jag som brukar vara ganska bra på norska!? Nåja, eftersom nästan all väsentlig dialog ligger i början av filmen och att spänningen kommer fram under andra halvan gör det inte så mycket. Jag vill också påstå att det här är beviset på att man kan göra riktigt bra (och spännande) film med väldigt enkla medel, allt som krävs är några hyfsat bra skådisar, en skog och väldigt realistiska effekter, några av dem är rent ut sagt häpnadsväckande! – 8/10

Köp filmen på CDON
Hyr den på Lovefilm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar