The Gods must be Crazy

The Gods must be Crazy – När jag såg den här I min ungdom tyckte jag den var hur bra som helst och jag mindes den som en hejdlös skrattfest. När man ser om sådana filmer blir man dock allt som oftast besviken och så även denna gång. Inledningsjämförelserna är fullständigt briljanta och ironin klär filmen som en smäck, men den slapstickhumor, eller vad man ska kalla den tilltalar mig inte lika mycket längre. Det blir fånigt och tramsigt och utan den eftertanke som inledningsscenerna utlovar. Själva grunden i filmen, att någon kastar ut en coca-cola flaska från ett flygplan är egentligen så dum att det inte finns. Dock fungerar den som en utmärkt symbol för västerlandets korruption, ägandets baksida och allmänt fördärv för bushstammen. Några småskratt lockar den väl fram i kulturkrockarna men överlag en ganska dum historia. – 6/10

Köp den på CDON
Hyr den på Lovefilm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar