Anacondas: Trail of Blood - 2009 - Den fjärde i serien

Om jag minns alldeles rätt så har inte första och andra filmen i Anakonda-serien ett dugg med den här och trean att göra. Det handlar inte längre om en mytomspunnen skatt som vaktas av mytologiska jätteormar utan om misslyckade experiment som gör anakondan till en livsfarlig fiende. Nu är ju förstås anakondan som art farlig i alla avseenden men en av sidoeffekterna med det serum som ska bota cancer är ökad aggressivitet och en ämnesomsättning som gör ormen tio gånger så stor som den naturligt skulle vara. Detta innebär inte, hör och häpna, att den ser onaturlig ut utan man har lyckats ganska bra med storleken faktiskt. Det är klart att man har tagit ut svängarna lite, men det är ingalunda som i Python- eller Boa Vs. Python filmerna (som i och för sig har kalkonvärden som den här filmen inte kommer i närheten av). Jag tycker överlag att man lyckats väl med ormen! Dock finner jag karaktärerna nästan ofattbart korkade och klumpiga många gånger, så ofta att jag nästan blir lite irriterad faktiskt! Handlingen är grund och det finns inget djup i karaktärerna men det är det väl å andra sidan ingen som har räknat med heller? Klart godkänd tycker jag utan att för den skull hamna i sällskap med genres allra bästa filmer! – 5/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar