Thor - 2011 - Direkt från Nordisk Mytologi!



Nordisk mytologi och superhjältar har alltid fascinerat mig. Under serietidningseran av mitt liv införskaffades mängder med stål- och spindelmannen, fantastiska fyran, hulk och jag vet inte vad… Just Thor har jag dock väldigt lite erfarenhet av. Jag vet att jag har något i mina gömmor där han medverkar men bara som bifigur om jag minns rätt. Hur som helst tog jag mig an den här filmen med stort intresse! Tyvärr visade det sig att även om miljöerna, framförallt Asgård, var fantasifulla så var det på tok för mycket CGI involverat. Det känns väldigt studioinspelat och det doftar definitivt greenscreen! (använder man fortfarande bluescreen?) Men hela filmen utspelar sig inte där, en stor del av den handlar om jordelivet och kärleken till en jordisk kvinna som Thor upptäcker när han blir utkastad och förvisad från Asgård av sin far – Oden. Det blir lite Twilight över det även om ingen skimrar i solskenet. Jag önskar jag kunde säga att det är en snygg film, för det hade jag verkligen önskat – en film där ytan kompenserar innehållet, men jag kan inte göra det. Därmed inte sagt att det inte är snyggt emellanåt för det är onekligen ojämnt. En del scener är riktigt stilfulla och det finns varelser som är riktigt välgjorda oavsett om de är gjorda i en dator eller ej.

6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar