My Life In Ruins - 2009 - Min Stora Feta Grekiska Semester

För några år sedan kom filmen – My Big Fat Greek Wedding, som jag verkligen gillade. Det var en film som spred glädje omkring sig och trots att det handlade om en romantisk komedi, som jag generellt har svårt för, så var den värd ett ganska högt betyg! Den här filmen, framförallt med den svenska titeln – Min Stora Feta Grekiska Semester, exploaterar den förut nämnda filmens framgångar. Men oavsett detta så är själva omslaget så likartat att man lätt får för sig att det handlar om en uppföljare. Så är dock inte fallet, det är snarare så att det är samma historia om igen, mer eller mindre. Men det gör det inte mindre underhållande. Nia Vardalos spelar även här huvudrollen, vilket ytterligare stärker illusionen av uppföljare, eller snarare fortsättning på historien, som en lärare som blivit av med jobbet och tvingats ta ett jobb som bussguide bland de grekiska ruinerna. Hon får givetvis de svåraste turisterna och situationskomiken blandas med riktigt hjärteskärande allvar. Det är inte svårt att räkna ut hur det kommer att sluta, men det gör ingenting, det här är inte en film där man behöver bli överraskad någonting egentligen. Det som är viktigt är att man har en trevlig stund under tiden man ser filmen och det får man verkligen. Skratt blandas med tårar och allting ordnar sig så där perfekt i slutändan. Skådespelet är riktigt bra och Richard Dreyfuss, tillsammans med Nia Vardalos bär upp filmen riktigt bra. Men de bär inte upp den helt och hållet själva, manuset är riktigt roligt, trots att det är förutsägbart och övriga medlemmar i skådespelarensemblen är inte så dumma de heller. Det finns ett rikt persongalleri och det utnyttjas på ett bra sätt. Det är helt enkelt en film som man mår bättre av efter man har sett den!

8/10