Recension: Bilar 2


Bilar 2
Regi: John Lasseter, Brad Davies
2011
Animerad/Komedi

Efter en lyckad säsong återvänder ”Blixten” MacQueen till Kylarköping. Bärgar’n blir förstås eld och lågor när hans bästa vän kommer tillbaka och efter en hel dag med skoj och bus blir inte livet bättre. Under kvällen sker dock en TV-sändning som är förolämpande mot Blixten, det tänker inte Bärgar’n tåla och ger svar på tal. Det gäller förstås en tävling som Blixten ”tvingas” ställa upp på. Men det är inte allt. Ett nytt drivmedel ska testas och vara det enda som tillåtas under tävlingarna. Men det är inte allt, en ondskefull organisation av gamla skrotbilar har just hittat en gömd fyndighet av råolja och tänker göra allt för att stoppa det nya bränslet. Hemliga agenter är dem på spåren men har inte riktigt de sista pusselbitarna för att kunna identifiera den högsta bossen. Av en slump kastas Bärgar’n in i intrigerna och med sig naturliga klumpighet tillför han mer kompetens än vad han vet om – och snart är fallet på väg att lösas upp. Men vägen dit är inte enkel och sprängfylld med intriger!

Det här är kanske den uppföljare som jag har sett mest fram emot på väldigt länge. Den första filmen var verkligen magnifik och med en sådan inledning blir man förstås också fylld av en smula skepsis så här med pekfingret på playknappen. Ska Disney/Pixar verkligen lyckas leverera en gång till? Svaret på den frågan är tveklöst – JA! Det här är bland det roligaste jag har sett och detta trots att konceptet redan är etablerat. Det hade jag verkligen inte väntat mig! Det finns några sekvenser som kanske inte tillhör de mest underhållande i filmhistorien (animerade racinglopp har väl aldrig tilltalat) men också några av de bästa stunder man kan uppleva framför en TV. Jag skrattade så att jag grät och jag grät för att jag blev gripen och den rörande historien. Det är verkligen inget oväntat som händer någonstans och det var heller inga svårigheter att räkna ut vem som var skurken men Gud så underhållande!

Det är inte bara den uppenbara historien som är rolig heller. Det är en massa smågrejor, som billarnas nummerskyltar (den onda professor Zündapps har till exempel BAD), namn och annat som får alltihop att lyfta. Sättet man har avbildat verkligheten på är fantastiskt, det är uppenbart att den riktiga världen varit förebil och det är intressant att se tolkningarna som måste göras för att förflytta oss till bilarnas värld. Alla känner väl förresten till den berömda byggnaden Big Bently? Hahaha!

Man kommer förstås att känna igen sig om man har sett den föregående filmen. Många av karaktärerna är desamma och om de inte skulle vara det så är ingen skada skedd, man kommer snabbt in i saker och ting. I den här filmen introduceras vi för några hemliga agenter till exempel. Det är bilar med minst lika mycket högteknologisk utrustning som självaste James Bond jag skryta med. I den animerade världen kan man göra vad som helst och det utnyttjas till max. det är faktiskt bara fantasin som sätter gränserna även om det är en uttjatad klyscha vid det här laget.

Avslutningsvis måste jag bara tillägga att filmen verkligen ser fantastisk ut på Blu-ray. Jag gjorde en jämförelse, så det även medföljer en DVD i den här utgåvan, och även om den förstås också ser bra ut kan den inte mäta sig med den högupplösta variantens lyster. Bara den här filmen gör det värt att investera i elektronik för ändamålet om man inte gjort det än.


Bilder: ©Disney/Pixar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar