Recension: Bridesmaids – 2011

Jag kan inte säga att den här filmen bryter mot konventionerna på något sätt. Alla blir lyckliga till slut och de som vi tror ska få varandra i slutet får också det. I inga avseenden något som avviker från mallen 99% av alla romantiska komedier är stöpta i alltså. Men ändå är det här en omåttligt underhållande film. Den är ofta komplett vansinnig, vilket tilltalar mig betydligt mer än de mer sansade sekvenserna. Allt som kan gå fel kommer också att gå fel och det är fantastiskt kul att se!

Personporträtten är geniala! Det är inte bara den vanliga samlingen väninnor till bruden. Nej, några av de här är verkligen något utöver det vanliga! Själva grunden handlar om hur två av väninnorna slåss om brudens gunst. Den ena har känt henne hela livet medan den andra är en betydligt nyare bekantskap. Hela tiden försöker de bräcka varandra vilket resulterar i att det i slutändan verkligen inte sparas på något när det gäller storslaget bröllop!

Det finns (förstås) också en sensmoral framåt slutet som är för oväntad. Har man sett några sådana här filmer tidigare, det behöver inte alls vara många, förstår man var som kommer att hända och att alla egentligen är lika ensamma som de som verkar vara värst däran. Det yttre kan luras men under skalet finns oftast en svag och bräcklig människa som inget hellre vill än att passa in! Det är ett bra budskap men det som får mig att gilla filmen så mycket som jag gör är onekligen galenskaperna och överdrifterna som nästan kan te sig absurda! Det är till och med roligt när filmen dristar sig till kiss och bajs humor!

8/10