The Devil Wears Prada - 2006 - Meryl Streep är fabulös!

Romantiska komedier är generellt en genre som jag har väldigt svårt för. Men eftersom det här var en film som fick en hel del uppmärksamhet när den kom för några år sedan tänkte jag att jag skulle se efter vad det var lite mer noggrant. Jag hade väl inte förväntat mig något speciellt överhuvudtaget egentligen och visste inte heller om man skulle ta handlingen bokstavligt eller inte – om Miranda, chefen på en stor modetidning var Djävulen personifierad eller om det var ett bildligt uttryck. Det visade sig vara en synonym till den mest krävande chef man kan tänka sig ungefär så någon ockultism finns det inte att hämta här. Hur som helst så upptäckte jag ganska omgående att jag tyckte om det jag såg. Skådespelarna var bra i sina roller och Meryl Streep, som spelar den hänsynslösa Miranda är fullständigt fabulös! Sensmoralen i filmen är inget nytt och går ut på ungefär det man kan förvänta sig, var ärlig mot dig själv, fjäska inte för andra (läs: chefen) och sälj inte din själ till ditt jobb om du olyckliggör dig privat. Handingen som sådan tar heller inte några oväntade vändningar, men det är roligt i alla fall! Det är inte vad som berättas som är det intressanta utan hur det berättas. Det är inte teknisk ekvilibrism från filmmakarna i form av briljant foto och annat utan personinstruerade skådespelartalanger som gör filmen till vad den är. Det och ett väldigt bra manus! Ignorera sensmoralen och koncentrera dig på vägen mellan start och mål istället så gillar du kanske den här lika mycket som jag!

8/10

Du kan köpa filmen på:
CDON