Recension: Warbirds – 2008




I andra världskrigets slutskede skall ett modifierat bombplan frakta en hemlig last till en hemlig destination under ledning av överste Toller. Trots hans vilda protester och direkta order tvingas planet att nödlanda på en liten ö mitt i havet. Det upptäcker att det inte bara är de få japaner som fortfarande är kvar på ön som är deras fiender. Än värre är de flygande monster som hindrar dem att lämna ön.

Faktum är att jag inte hade förväntat mig att varelserna, som ser ut som förhistoriska flygande dinosaurier., skulle se så bra ut! Det finns säkert ett fint namn för dem men jag antar att man har förändrat dem en smula för att de ska passa in bättre i filmen också, gett dem tänder etc. Hur som helst gillar jag faktiskt filmen en hel del, jag tycker att den är underhållande även om den (naturligtvis) är tämligen förutsägbar och klichéfylld. Besättningen som består av kvinnor (Wasp’s = Womens Air Service Corps) känns först tämligen malplacerade men allt eftersom känner jag mig mer och mer tillfreds med dem. Det kan förstås bero på att de jobbigaste av dem blir de flygande bestarnas första måltid…

Naturligtvis finns det rena sakfel i filmen och situationer som verkligen känns hämtade ut det blå. Ibland känns det som om besättningen besatt övernaturlig styrka och ibland, ja vet inte vad… Men det gör ingenting, det är väl också en del av underhållningen kanske, dessa slarvfel som man tycker att filmmakarna skulle kunna undvika. Det blir lätta kalkonvärden men på det hela taget är det snarare en underhållande film även utan dessa osannolika situationer!

6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar