Recension: .com For Murder - 2001

.com For Murder
Nico Mastorakis
2001

I en nära framtid sitter Sondra Brummel (Nastassja Kinski) vid sin pojkväns dator och leker. Efter ett tag märker hon hur kul det är att gå in i chattrummen på Internet och utge sig för att vara pojkvännen. I andra ändan sitter emellertid en mycket datorkunnig mördare som får en kick av att direktsända sina dåd över nätet. När hon av misstag retar upp honom inser hon inte den fara hon försätter sig själv och sin syster i. För nu är han henne på spåren och spelet kan börja.

Om man inte låter sig luras av inledningsscenen är det här en riktigt hygglig film. Inte alls så dålig som man skulle kunna tro. Ok, det är väl inte den bästa regin och skådespeleriet har väl en del kvar att önska men på det hela taget är det en klart godkänd hackerfilm som i alla fall för mina tankar till gamla Wargames som jag gillade skarpt som ung.

Detta är en futuristisk film och tekniken som används kanske inte alltid existerar men SÅ väldigt långt in i framtiden kanske den inte ligger. Mycket känns igen även om man kanske har skruvat till en del rekvisita något och moderniserat den så att säga.

Hacker/Mördaren framställs närmast som ett allvetande datageni som verkar veta allt som pågår i den ständiga strömmen av ettor och nollor. Han är dessutom blixtsnabb på att använda sig av sin information och utnyttja den till sin fördel. Det kanske inte alltid är helt realistiskt men vad spelar det egentligen för roll, i filmens värld funkar allt bara man är på rätt humör och har skaplig fantasi. Att sen personer från rockbranschen stoltserar med de största namnen (Roger Daltrey och Huey Lewis) är inget man behöver bry sig så mycket om för de har sannerligen inga stora roller.

Överlag en riktigt hygglig film med en mördare som tycks tycka att allt är en lek. En lek där han kan bevisa att det är just han som är herren på täppan eller kanske rent av Gud.