Banana Joe – 1982 - Lättsamt med Bud Spencer

Även om jag anser mig vara en filmfreak av stort format tror jag inte att jag har sett enda enda film med Bud Spencer och Terence Hill. Eller förresten, Terence Hill gjorde ju fenomenala My Name is Nobody! Det är Bud Spencer som min referensram saknar. Förresten har jag heller inte sett någon av alla de filmer de gjorde tillsammans, tror jag inte i alla fall. Detta måste göras något åt och eftersom jag är ambitiös med mina projekt har jag införskaffat en hel del av dennes filmer. Faktum är att många av dem legat i flera år osedda men nu är det i alla fall dags för en av dem.

Bud Spencer spelar en bananodlare som inget hellre vill är att sölja sina bananer i stan och samtidigt införskaffa det som behövs till hans by. Han är en enkel man, men stark och stor som få och när en affärsman försöker få monopol på alla bananhandel i hela världen sätter sig Banana Joe (Spencer) på tvären. Han vill egentligen bara att rätt ska vara rätt och är sannerligen inte intresserad av pengarna. Men affärsmannen vill stoppa Banana Joe och sno åt sig allt för sig själv och skickar lagen på honom. Det visar sig nämligen att Joe saknar tillstånd att handla med bananer och för att få ett sådant måste han ha en födelseattest, för att få det måste han ha en identitetshandling, för att få det behöver han en födelseattest…

Det finns en viss humor i den eviga rundgången som inte tycks gå att komma ur men för det mesta är filmen bara dum. Den är inte en tramsig eller löjlig utan bara dum! Men av någon konstig anledning är den ändå underhållande i sin dumhet. Det är kalkonhumor när den är som bäst och jag får lov att säga att dubbningen är bland det västa jag har sett på mycket länge! Bud Spencer är faktiskt tämligen karismatisk trots att han egentligen inte agerar speciellt väl. Oftast är det väl situationskomik det handlar om men allt som oftast är det inte speciellt roligt, det är bara… dumt!

Men trots detta känner jag att den här inkörsporten varit givande och att resten av mina införskaffade filmer kommer att ses inom en inte alltför avlägsen framtid. Det är trots allt en hel del feelgood över det och det känns heller inte som att man har haft så stora pretentioner.

5/10