Chocolat - 2000 - Lasse Hallström och Johnny Depp

Chocolat
Regi: Lasse Hallström
2000

Skriven av: Linda Snöberg

Året är 1959 och i en idyllisk katolsk stad på franska landsbygden är allt som vanligt, ända tills en dag då Vianne Rocher (Juliette Binoche) och hennes dotter Anouk (Victoire Thivisol) flyttar dit och väcker den slumrande staden till liv.  Här öppnar hon en exotisk chokladbutik. Hon får det inte lätt för stadens borgmästare Greve de Reynaud ser Vianne som ett djävulens sändebud, ditsänd för att inleda frestelse och moraliskt förfall hos de plikttrogna medborgarna. Han irriterar sig extra mycket för att hon har öppnat butiken mitt under den pågående fastan. Men hennes charm och sagolika choklad får de traditionsbundna medborgarna att falla för frestelsen. När sen den hemlighetsfulle unga mannen Roux (Johnny Depp) och hans manskap lägger till nere i hamnen, blir det mer problem för borgmästaren.

Ah, vilken njutbar film!

Filmen är väldoftande, söt, rik och har en felfri blandning av allt det goda. Effekten av hur en kvinna kan få de flesta att släppa på sig och bara njuta är underbart. Historien är brilliant, harmonisk, söt och smältande. Fast en sak bara… ha en chokladkaka tillgänglig när du ser denna film, för du blir mer och mer sugen på choklad ju längre in i filmen du kommer. Om du vill se en bra romantisk film som inte får dig att somna är detta filmen för dig, lika smakfull som choklad.

Skådespelarna är bra och Juliette Binoche som Vianne är enastående, hon är rolig och bryr sig inte om vad andra tycker om henne och det är underbart att se. Johnny Depp är fenomenal som alltid, han är både underhållande och hans Irländska dialekt är charmig. Han är skickligt bra på att välja vilka roller han ska ta och vilka han ska undvika, men i just denna film är det Juliette Binoche som verkligen bär upp filmen.

Underhållningen ligger i de roliga replikerna, bra skådespeleri och den fantastiska musiken. Mer psykologisk och behaglig film, än äventyrlig och skrämmande, Juliette Binoche och Johnny Depp får fram den perfekta romantiken sinsemellan.

Vianne är en härlig rollkaraktär och slutet av filmen är möjligen det bästa i hela historien. Det enda som kanske inte stämmer in i filmen är att karaktärerna talade engelska i en fransk stad (med fransk brytning tillråga på allt). Jag gick upp i varv och tänkte ”vad kommer att hända sen”?  Jag var överraskad i varenda vändning. Underbart att se skådespelare som John Wood, Alfred Molina, Leslie Caron, Lena Olin i kanon roller. Det är en fröjd att se den fantastiska kemin mellan alla rollkaraktärerna och de är även väldigt trovärdiga. Bakgrundsmusiken är helt enkelt utsökt bra. Filmen är precis som en kopp varm choklad i en kall, blöt och stormig höstnatt med en gnutta av chili i (Johnny Depp).

Choklad någon?