Recension: Coyote Ugly - 2000

Coyote Ugly
Regi: David McNally
2000

Skriven av: Linda Snöberg

När Violet (Piper Perabo) äntligen följer upp sin dröm, om att bli en känd låtskrivare, flyttar hon till New York. Alla försök hon gör med att få en producent att lyssna på hennes demo verkar helt hopplösa, som om inte det vore nog så blir det inbrott i hennes lägenhet och hon förlorar allt hon hade. Av en slump hamnar hon på Coyote Ugly, en nattklubb där bara snygga, sexiga kvinnor bestämmer. Violet får ett tillfälligt jobb på baren. En dag kommer Bill (John Goodman) som är hennes pappa in och ska överraska henne, men till sin fasa får han se henne hälla vatten på sig själv uppe på bardisken, det är inget som han uppskattar och han tycker hon beter sig som en hora. Det hela slutar med att de blir ovänner.

Detta är en typisk romantisk tonårskomedi, inte speciellt intressant, utan man vet ungefär på direkten vad som kommer att hända. Den lämnar inte mycket till att fundera över, utan den bara flyter på. Kan ju hända att killar ser denna film enbart för den har sexiga tjejer som dansar och rör sig sexigt på bardisken, med mycket vatten. Det som skulle kunna vara bra med denna film är ju att du kan se den med din kille för just de sexiga delarna i filmen, annars är det mycket tjejgrejor i filmen.

Piper Perabo gör en bra skådespelarinsats som Violet, hon passar bra för rollen. Jag tycker dock att filmen är en aning för lång och hade mått bra av att kortas ner 10 minuter. Det som är kul med filmen är att den är hämtad ur verkligheten. Dvs. Baren finns och även personerna som gestaltas i filmen.

Tyra Banks rollkaraktär blir behandlad värst, hon bara lämnar baren men dyker upp utan någon som helst förklaring till varför. Goodman lyckas inte så bra i den här filmen, fattar faktiskt inte varför han valde att ens medverka i den och man kan ju hoppas att han fick bra betalt för att göra sån roll i alla fall.

Det som också är bra med denna film är givetvis att kvinnorna är starka och kan ta hand om sig själva. Det är också väldigt skön musik som du får njuta av om du ser filmen.