Recension: Swamp Shark – 2011

Det är inte det att det här är en ovanlig dålig djurskräckis egentligen, den är bara ovanligt tråkig! Det händer inte särskilt mycket och det finns ingen direkt dynamik över den men annars tycker jag att själva historien om hajen som av misstag hamnar i träsket då ett smugglingsförsök av ovanliga djurarter misslyckas är helt ok. Jag kan heller inte gnälla allt för mycket på skådespelarna, de är inte fantastiska men i alla fall inte helt usla heller. Klart över snittet när det gäller den här typen av film skulle jag vilja säga.

Själva hajen är heller inte överdrivet uselt gjord. Det är lite CGI här och där men inget man inte kan stå ut med. Visst, handlingen är enormt stereotypisk men det hör inte direkt till ovanligheterna när det gäller djurskräckisar. Det är i princip samma historia som upprepar gång efter gång. Ett rovdjur som dödar urskiljningslöst och någon form av fest eller jubileum som ingen vill ställa in. Turisternas pengar behövs trots allt till den lilla bygden.

Men trots detta misslyckas alltså filmen med att vara underhållande och en sådan kalkon som Sand Sharks är i flera avseenden roligare att titta på. Jag vet inte om man har haft för höga ambitioner med den här filmen och att det i så fall tar sig själv på för stort allvar som är problemet? Lite pluspoäng blir det för Kristy Swanson och Robert Davi, men det är mest rutin som gäller verkar det som. Lite extra pengar i kassan klirar väl alltid skönt om man inte behöver anstränga sig för dem? Det är i alla fall vad man kan tro om Roberts Davis insats som sheriffen. Överlag är det dock en film som bara är av intresse för de allra mest inbitna fansen av genren!

4/10

Stort tack till Jörgen på Independant Flicks som donerade filmen!