Underworld: Awakening - 2012 - Vampyrer och Varulvar!

Underworld: Awakening
Regi: Måns Mårlind, Björn Stein
2012
Action

Slutligen får människorna reda på vampyrernas och varulvarnas existens och startar krig mot dem. Det handlar egentligen om regelrätt utrotning men några stycken av varje art finns förstås kvar. Selene vaknar upp i ett forskningslabb utan att veta hur länge hon har befunnit sig där. Så vitt hon vet har det bara gått en dag men i själva verket visar det sig ha gått flera år. Hon får snabbt veta att hon blivit befrias av testobjekt nummer 2 som rymt från sin fångenskap. Hon tror detta vara hybriden Michael som hon skildes ifrån precis innan hon blev tillfångatagen men sanningen är en helt annan. Testobjekt nummer 2 är ingen annan än hennes egen dotter som ärvt sin fars egenskaper. Hon har DNA både från varulvarna och från vampyrerna och har potential att bli obeskrivligt mäktig. Men varulvarna tänker inte se på hur vampyrerna frodas och växer sig starkare och dyker upp med full styrka för att ta barnet för sina egna behov, något som Selene naturligtvis inte tänker tillåta…

Kate Beckinsale är tillbaka i rollen som vampyren Selene och hon gör ett fortsatt utmärkt jobb! Det är väl ingen roll som kräver så mycket skådespelartalang egentligen men om hon gör sina egna stunts vill det till att man är vältränad och kan ta några hårda smällar! Och med tanke på att rollens klädsel fortfarande består av tajta skinn eller lackkläder ser det onekligen ut som att hennes snart 40 åriga kropp är i god form.

Som de tidigare filmerna handlar det verkligen inte om någon skräckfilm trots att vampyrer och varulvar är de huvudsakliga karaktärerna. Det är helt enkelt en actionfilm och det är förvånansvärt bra drag i den. Det mesta ser snyggt ut och jag kan inte låta bli att undra hon den ser ut i högupplöst kvalitet. Det enda som drar ned det en smula är några varulvsanimationer som borde gått att göra bättre.

Filmen har lite postapokalyps över sig. Inte i konventionell mening kanske men när Selene vaknar upp är vampyrerna så gott som utplånande och de resterande gömmer sig i underjordiska nästen. Jag önskar att man hade utforskat detta lite mera och inte bara låtit rekvisita ligga för att påminna om storhetstiden. Jag tycker kanske att man borde ha använt möjligheten till ytterligare bakgrundshistoria, i synnerhet för sådana som jag som inte riktigt minns vad som har inträffat i detalj under de första tre filmerna!

Men å andra sidan går det alldeles utmärkt att betrakta den här filmen som självstående episod där det man behöver veta för just den här filmen förklaras tillräckligt väl. Det är nog så man får se den om man vill ha så mycket utbyte av den som möjligt. Vidare kan man säkert anklaga filmen för att vara aningen tjatig, i synnerhet om man inte gillar hejdlösa actionsekvenser, för det är väldigt mycket av samma i den. På hur många sätt kan man egentligen döda en varulv?

Men det spelar ingen roll för min del! Det är mycket välgjort och till och med sminket ser mycket bra ut! Jag gillar den här typen av fantasyaction eller vad man nu ska kalla det! Kanske är det inte en film som riktigt når upp till den bästa av sina föregångare men jag tycker verkligen inte att den skäms för sig och jag var riktigt underhållen av den och det är väl egentligen det filmer ska göra?

8/10