Recension: The Brotherhood 2 – Young Warlocks - 2002

Först av allt måste vi konstatera att den här filmen verkligen inte har något med den första filmen i serien att göra. De utspelar sig visserligen på collage och det finns gott om homoerotiskt material, men inget i själva handlingen påminner om något som hände i första filmen. Självklart handlar det om någon form av broderskap liksom i första filmen men här är det mycket mera ockult än vad det var i första filmen. Här är det frågan om ren häxkraft, riter och våldsam död.

Jag hade förväntat mig ännu sämre skådespeleri i den här filmen är föregångaren och det är det väl också, men inte som jag trodde. Men å andra sidan är det som sagt var inte en uppföljare i konventionell mening heller. Faktum är att den här på många sätt är mer underhållande än sin föregångare trots att den karisma som faktiskt fanns i första filmens karaktärer är som bortblåst. Det är lite knapigt att förklara men även om det här är en mer underhållande film är den också sämre. Allt är egentligen sämre, definitivt manuset och är man inte intresserad av att glo på vackra pojkar i bar överkropp med boxerkalsingar finns det inte så mycket över. Det ägnas nämligen rejält mycket mer tid på sådana saker än på viktiga detaljer för handlingen.

Det är inte det att David DeCoteau inte vet hur man filmar snygga sekvenser, snarare att det inte finns någon känsla för tempo och att ovidkommande scener kan hålla på i evighet utan något annat syfte än att visa upp tonårskroppar av manlig modell och att manusen är undermåliga. Nu ska jag förstås inte dra alla filmer över en kam och kommer naturligtvis att krypa till korset om jag upptäcker filmer som avviker från denna stererotyp.

5/10