Recension: The Brotherhood III – Young Demons – 2003

Även i tredje delen är det frågan om en helt ny historia. Den här gången är det inte frågan om något brödraskap i samma mening som i de tidigare filmerna. Här handlar det istället om rollspel och det är denna sammanslutning som refereras till som brödraskapet trots att det faktiskt består även av tjejer. Lite märkligt är också att det här faktiskt är den första filmen av de tre som känns som en riktig skräckfilm. Manuset är svagare än någonsin men det finns tillräckligt med mystik för att hålla det intressant ändå.

Genast i inledningen presenteras vi för en karaktär i kåpa som beter sig hur skumt som helst. Det är väl inte direkt spännande någonstans men det finns ändå ett intresse för vad som kommer att hända. Upplösningen kommer inte med några större överraskningar och det finns inte lika utpräglade homoerotiska scener med tonårskroppar i boxerkalsingar som i de tidigare delarna. En duschscen genomförd i kalsingarna bjuds det dock på.

Överlag är det en ganska usel film egentligen. Enligt alla normer som jag har satt upp för mig själv borde jag verkligen inte gilla det här. Skådespelarna är sämre än någonsin men jag tycker ändå att det är underhållande. Det är faktiskt en mer underhållande handling är de första två filmerna på många sätt. Lite skumt är att det faktiskt har varit så i varje del. Filmerna blir sämre men samtidigt mer underhållande och då syftar jag faktiskt inte på kalkonvärden. Det är helt enkelt historier som är så fantasifulla och dunna att de blir underhållande.

Liksom föregående delar är det egentligen inget fel på grundhantverket. Det är bara känslan för tempo som saknas. Och så känslan för att fokusera på oviktiga detaljer som är allt för uppenbart närvarande…

5/10