Recension: [REC]³ Génesis - 2012

[REC]³ Génesis
Regi: Paco Plaza
2012

Under ett bröllop bryter en mystisk sjukdom ut som gör att fler och fler och gästerna förvandlas till blodtörstiga monster. Brudparet tvingas att se sina nära och kära förvandas en efter en medan de vägrar att ge upp hoppet om varandra trots att de kommit från varandra. Till varje pris ska de komma ut med livet i behåll, något som är lättare sagt än gjort.

När första filmen kom var den, om inte banbrytande så åtminstone ledande inom filmer med handhållen kamera som filmade precis vad som hände ur första persons perspektiv. Andra filmen var rörig och inget som egentligen passade mig men likväl blir man förstås intresserad av den här tredje filmen när den väl kom!

Tyvärr håller det inte för mig. Inledningen är helt obeskrivligt tråkig och även om det bättrar sig efter ett tag kommer filmen aldrig helt igång. Det är dessutom bara inledningen som bygger på samma idé som den första och andra filmen, resten är filmat på ett mera konventionellt sätt, liksom nyinspelningens uppföljare – Quarentine 2. Jag tycker det är lite synd för det blir plötsligt inte lika speciellt. En ganska ordinär zombiefilm blir istället resultatet och man har dessutom valt att lägga in ganska publikfriande sekvenser som drar ner det hela ytterligare för mig.

Visst är det kul att se en nybliven brud beväpnad med en motorsåg som går till attack mot de blodtörstiga smittade men man lyckas inte göra det fullt ut. Det var en bra idé men man överger den lika snabbt som man har kommit på den känns det som. Visserligen kanske man inte hinner så mycket på den korta tid filmen varar (runt 80 minuter) och man slösar ju dessutom bort en hel del i början. Förresten, varför får vi egentligen se inledningen i första person när vi sedan får se resten i andra? Det känns inte särskilt logiskt! Styrkan i första filmen var ju just detta att det hela tiden fanns en mening med att vi såg det vi såg eftersom personerna var tvungna att använda kameran för mörkerseende etc.

Jag gillade inte det här men man får säga att det trots allt är välgjort och tekniskt utfört. Gillar man zombiefilmer med tempo i lär man säkert tycka om den här också. För min del räcker det inte men visst finns det ett litet uns av samma story som de andra handlar om, trots att det mestadels känns som något helt fristående. Förvånansvärt ospännande men en extra poäng för utförandet kan den få.

4/10