In the Beginning - 2000 - Gamla testamentet på tre timmar

In the Beginning
Regi: Kevin Connor
2000

Abraham har fått i uppdrag av Gud att leda folket till en ny plats. Guds vägar äro outgrundliga och tar sig lite underliga och långa vägar ibland och vi får följa vandringen och äventyren i generation efter generation. Filmen tar, som namnet antyder oss med på en resa som börjar i begynnelsen och slutar med utvandringen från Egypten. På vägen finns rättrådiga män, tvivlare och Guds prövningar. Man hittar också en brinnande buske, en blodröd Nilen och tio budord.

Kan man komprimera ner gamla testamentet till dryga 3 timmar? Svart är naturligtvis: Nej! Resultatet blir en berättelse, som visserligen behandlar en ganska lång tid, men som enbart hinner med att skumma lite på ytan. Detta innebär naturligtvis att mer djupgående information som VARFÖR och HUR går förlorat. Man får helt enkelt nöja sig med att veta ATT saker och ting händer. Det blir aldrig riktigt intressant och får man ingen djupgående berättelse kommer man snart på sig själv med att sitta och titta på klockan.

Mycket av problemet bottnar i att filmen, eller miniserien som det egentligen är, försöker utspelas sig under så lång tid. Inte bara manuset blir tunt på det viset, skådespelarna hinner heller inte bli varma i kläderna och när vi väl lärt känna deras karaktär ytligt är det dags att ta ett skutt framåt i tiden – till nya ansikten. De karateristiska kännetecknen från miniserier gör sig också plågsamt påminda, kanske är det bara jag som inte tycker om dessa tecken och kanske är jag inte riktigt objektiv i just detta. Jag gillar det i alla fall inte.

Jag tror att man har ett betydligt större utbyte av filmen om man har en del förkunskaper om berättelserna om t.ex. Abraham, Jakob och Moses. Grundläggande religionskunskap med andra ord. Kanske just för att filmen inte går så mycket på djupet.

Varför ska man då se den här filmen när det finns så mycket bättre och mer djupgående religionsfilmer? Jag skulle t.ex. hellre rekommendera Cecil B DeMilles mästerliga epos The Ten Comandments som mycket mer detaljerat behandlas historien om Moses, från födseln till röda havet. Men fördelen med den här är precis samma som dess nackdel, den utspelar sig under lång tid och ger en grundläggande bild av även de mindre centrala figurerna i bibeln, så som Laban och hans tvenne döttrar och jag har inte sett så många filmer som börjar SÅ tidigt i historien.

Bland Skådespelarna märks framförallt Martin Landau som verkligen visar att ha kan agera i rollen som Abraham och den gamle, alltid lika vassa, Draculakungen Christopher Lee gör en roll som egyptisk Farao