Recension: Kiss of the Tarantula - 1976

Kiss of the Tarantula
Regi: Chris Munger
1976

Susan (Suzanna Ling) är en ganska ensam ung dam och har inga egentliga vänner. Det är kanske inte så konstigt eftersom hon klappar och kelar med håriga spindlar och tycker de är de gulligaste varelserna i världen. Hennes jämnåriga driver med henne och när de en dag bryter sig in i hennes hem (där hennes pappa driver en begravningsfirma) för att stjäla en kista som ploj råkar de också döda en av hennes älsklingar. En tid senare drabbas det lilla samhället av några mystiska dödsfall och det finns anledning att misstänka att Susan skickat sina spindlar för att hämnas mot alla oförrätter.

Det här är kanske inte den mest kända och mest fasansfulla av alla spindelfilmer som finns men spindlarna är helt äkta och håller en helt normal storlek. Har man som jag spindelfobi behövs det heller inte mycket mer än att se åtta håriga ben på en tarantella klättra upp för en människokropp innan det börjar krypa längs ryggraden. Den här filmen innehåller ett antal såna scener. Dock kan sägas att om man inte lider av denna arachnofobiska svaghet kan lätt tyckas tjatig.

Det finns emellertid lite handling mellan dessa scener och det fokuseras kanske framförallt på faderns bror (stadens sheriff) som tycks vara omåttligt intresserad av ett incestuöst förhållande med sin niece (Susan). Han verkar vilja göra allt för att detta ska bli verklighet och han skyddar henne från rättsliga utredningar till varje pris medan han hoppas få betalt i natura. Nu låter det här som om filmen vore packad med sleaze men så är absolut inte fallet, man kan ju som bekant berätta en sån historia utan av visa någon överflödig hud och dessutom hade det väl tagit bort allt för mycket av uppmärksamheten och fokusen på spindlarna.

Man skulle kanske kunna säga att filmen är en hybrid av Brian De Palmas Carrie (1976) och Daniel Manns Willard (1971) där Susan är den utstötta flickan och där råttorna istället bytts ut mot spindlar. Men även om den här inte kommer upp i riktigt samma status, är för mig spindlar långt värre än råttor, ormar eller fladdermöss och jag tror att man bör ha lite medfödd fobi för dessa varelser för att kunna uppskatta filmen till fullo.

En spindelfilm att räkna med om man lider av fobi men kanske inte annars.