Recension: Prometheus – 2012

Jaha, hur står det till här då? Är detta en värdig film i Alien-världen? Finns det de kopplingar som man behöver för att kalla filmen för en prequel? På den sista frågan är det inga som helst problem att svara ja, för om det är något filmen fokuserar på så är det ursprunget till historien! Om det är en värdigfilm i Alien-sviten är däremot svårare att svara på. Det innehåller en resa till en avlägsen planet. På planeten hittas ett främmande rymdskepp med en märklig last. Med på resan har man en android som visar sig ha en alldeles egen agenda och inte nödvändigtvis är lojal mot gruppen eller det officiella uppdraget. Allt det där låter bekant eller hur? Allt är som taget ur de tidigare filmerna och det är på gott och ont.

Har man velat blinka åt de gamla filmerna med övertydliga referenser har man gjort ett bra jobb. Men om man är ute efter att nyskapa och kanske till och med att etablera en spänning har man misslyckats kapitalt! Det är nämligen ganska så segt i stora delar av filmen och själva ursprunget börjar heller inte bli riktigt intressant förrän sluttexterna börjar rulla nästan. Låt mig direkt säga att det här inte är någon Alien-film även om den utspelar sig i samma universum.

Skådespelarmässigt har jag inget att invända. Svenska Noomi Rapace klarar sig alldeles utmärkt även om hennes engelska kanske inte håller toppklass hela tiden. Hon har den där karisman som man inte riktigt kan sätta fingret på. Men alldeles oavsett vilka patriotiska känslor hennes närvaro frammanar lyfter filmen aldrig riktigt. Det ser onekligen mycket snyggt ut och att man har lagt ner stora summor pengar på filmen är tydligt. Men handlingen är för klen, det ges för lite svar! Ska man göra en förklarande prequel tycker jag inte att man ska hålla inne med svaren. Man ställer till och med nya frågor att fundera över.

Men som jag sa så börjar början på historien bli intressant framåt slutet på filmen så det man kan göra nu är väl att vänta och hoppas att det kommer en uppföljare på den här där man lärt sig av misstagen och ger oss de svar vi vill ha!

5/10