Recension: Inbred – 2012




Postern ser onekligen lovande ut eller hur? Jag kan säga att det är ett strålande montage som verkligen lockar till åskådande! Nu ska jag inte säga att filmen är dålig, för det är den inte, men den typ av film som postern utlovar är det inte! Det handlar om några värstingar som anländer till en liten by som visserligen finn på kartan men som GPS:en inte kan hitta. Vibbar av Wrong Turn, The Hills Have Eyes och liknande är förstås närvarande. Dels beror detta förstås på filmens titel – som säkerligen valts med omsorg just för detta ändamål, men även på den spöklika by dit filmens personer anländer.

De är förstås utbölingar och ska man tro utseendet på flera av byinnevånarna är det inte en generations inavel som gäller. Det är förstås svårt att sia om men uppenbarligen har man försökt att hålla sig så realistisk som möjligt, inga utsvävningar med missbildningar groteska som jag vet inte vad. Det tycker jag är bra! Less is more som man säger…










Men trots upplägget är det inte frågan om en film i stil med Wrong Turn eller The Hills Have Eyes, det är mycket klenare än vad de mer kända filmsviterna skulle stoltsera med. Det är visserligen bisarrt så det räcker men man känner liksom aldrig den där terrorn som de andra filmerna kan komma med. Skådespelarna är väl överlag bra och med tanke på att det är en brittiska film och inte en amerikansk är det inte lika mycket publikfrieri som man annars kan råka ut för.

Det finns ett par riktigt innovativa dödsscener som lyfter filmen en smula men på det hela taget är den faktiskt rätt sömnig. Det finns helt klart potential men på slutet blir den nästan lite för utflippad. Förresten så hade jag helt fel när jag tippade vem/vilka som skulle överleva massakern…

5/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar