American Battleship – 2012 - Plagiat från dårhuset!

Alla som har sett storslagna Battleship (2012) förstår genast att det här är en film designad att rida lite på vågen av den. Här handlar det verkligen inte om någon påkostad högbudgetfilm, snarare tvärtom. Ökända The Asylum ligger bakom och man kan vänta sig en hel del plagiatism! Självklart är det mer kända Battleship som får släppa till mest av sin handling men det dröjer heller inte särskilt länge förrän man hittar rena dialogstölder från Star Trek. Inte nog med att man refererar till ett fartyg vid namn USS Enterprise (vilket i sig kanske inte är konstigt) man diskuterar också den maskningsanordning som gör fiendeskeppet osynligt med nästan exakt samma dialog som man gjorde när man upptäckte det samma i ett Star Trek avsnitt från 60-talet! Och inte nog med det, snart skämtar man om Klingons också!

Skådespelarna är faktiskt oväntat bra. Det finns inte så mycket att klaga på när det gäller dem. Visserligen har de enormt tvådimensionella karaktärer att jobba med men de klarar att leverera trovärdiga repliker. Jag hade snarare förväntat mig en katastrof! Och katastrofen kommer, det är bara att vänta tills man ska till att visa utomjordingarna som visar sig vara fienden. Eller katastrof kanske är att ta i, det är inte snyggt i alla fall! Några miljöer är taffligt gjorda och det finns några tydliga miniatyrsekvenser men annars är det som sagt över förväntan. Det är egentligen ingen dålig film, bara fruktansvärt tråkig och utan så värst mycket innehåll. Manuset är den västa fienden, men så går det när man återanvänder och utnyttjar det andra har gjort först!

4/10