Recension: Rock of Ages – 2012




Jag har inget emot musikaler när de innehåller musik som jag tycker om. Annars kan de lätt bli träliga i längden. Lyckligtvis så känner jag mig ganska bred i min musiksmak och i synnerhet när det gäller rockmusik av det hårdare slaget. Det är precis vad den här musikfilmen innehåller – Rockmusik! Handlingen är rätt simpel, en rockklubb håller på att gå under och behöver verkligen få in kosing. En gigantisk rockstjärna som verkar vilja skapa mytbildning kring sig själv ställer upp för att rädda klubben då han en gång påbörjat sin karriär där. Slutligen är det en kärlekshistoria…

Det är som sagt mycket musik och det är skådisarna som sjunger själva. Ja, ljudet ligger såklart vid sidan om och det läppsynkas men det är i alla fall skådespelarnas riktiga röster. De flesta av de medverkande har jag i princip inte hört talas om. Några av dem känner jag igen men inte till namn. Några små roller har dock betydligt namnkunnigare skådespelare besatt. Vad sägs om Catherine Zeta-Jones, Alec Baldwin, Malin Åkerström och Tom Cruise? Den senare är väl den som är mest udda jämfört med vad man brukar se honom i. Här är han rockstjärnan som ingen förstår och som säker efter det rätta soundet. Inte visste jag att han kunde sjunga!








Historien är förutsägbar men det gör inget, det blir feelgood av det i alla fall. Musiken har den egentliga huvudrollen och man har fått till det mycket bra med att texterna passar in i sammanhanget av det som händer. Jag gillar den! Förresten så är den ingen mindre än Mia Michaels som ligger bakom den fantastiska koreografin i dansnumren!

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar