Recension: Picnic at hanging rock - 1975

Picnic at hanging rock
Regi: Peter Weir
1975

Fyra flickor går på en egen liten upptäcktsfärd under en utflykt till Hanging rock. Den fjärde flickan blir vittne till försvinnandet av de andra tre. Även Michael (Dominic Guard) ser en kort skymt och blir besatt av Miranda (Anne-Louise Lambert) som en av flickorna heter. Försvinnandet och senare sökandet efter flickorna leder till många frågor men leder inte till några svar. Många föräldrar vill ta sina döttrar ur skolan efter den tragiska händelsen och mrs Appleyard (Rachel Roberts) som äger skolan de går i försöker desperat att hålla den vid liv. Något som inte verkar vara det allra lättaste. Livet blir heller inte lätt för föräldralösa Sara (Margaret Nelson), som är förälskad i Miranda, när det står klart att ingen kommer att betala hennes fortsatta skolgång.

Filmen börjar med en till synes väldigt teatralisk och nästan överspelad euforisk stämning som faktiskt tycks funka i sammanhanget. Jag vet inte om det är det lite styltade dialogen eller kanske den ovana australiensiska accenten. Fotot är vackert genom hela filmen och den nästan drömska miljön förstärks av sparsamt orkestrerad musik.

Något som kan tyckas märkligt i den viktorianska tid, där dygden verkar vara det viktigaste, är en nästan accepterad lesbisk kärlek. Om den är besvarad eller inte framgår inte av filmen och det är bara en av många frågor som tidigt ställs i filmen. Frågorna blir bara fler och fler, inte minst när flickorna försvinner utan ett spår. Inga svar finns som sagt att få och det gör filmen mycket spännande och oviss. Man har inte riktigt koll på vilket håll filmen går åt och det tycker jag är bra. Tittaren tvingas att hitta sina egna lösningar för inget blir serverat på silverfat.

Själva sökandet är artistiskt framställt och klipporna kan nästan ses som Rorschachplumpar, mycket vackert och särdeles subjektivt alltså. Michael som fått se en skymt av Miranda och de andra flickorna startar ett eget nästan desperat sökande efter flickorna. Han har förälskat sig i Miranda, flickan som alla verkar vara mer eller mindre kära i. Han är mer metodisk och framgångsrikare än polisen men mysteriet bara tätnar när man hittar en av flickorna. Fler teorier framläggs och utformas men fortfarande finns inga svar att få.