Recension: Rock and Rule - 1983

Rock and Rule
Regi: Clive A. Smith
1983
Animerad/Musikal/Sci-Fi

Filmen utspelar sig i en apokalyptisk framtid där den legendariske superrockaren Mok är besatt av ett mörkt experiment. Hans planer att frambringa en demon från en annan dimension är i princip klara, han saknar bara den sista lilla ingrediensen för att nyckeln ska bli komplett – en speciell röst som han söker med ljus och lykta efter. Angel, en medlem i ett wanna-be punkrock band har precis rätt stämma för hans behov och han spiller ingen tid. Han kidnappar henne för att tvinga henne att sjunga den ödesdigra tonföljd han behöver för att nå sitt mål.

När jag fick den här filmen i min hand hade jag inte en aning om vad det var, mer än att det var en animerad musikfilm alltså. Tydligen så är det en ganska ansedd sådan och musiken kommer från stjärnor som var riktigt stora när filmen gjordes, Blondie, Cheap Trick, Iggy Pop, Lou Reed och Earth, Wind and Fire. Det är kanske inte artister som jag personligen har samlat på mig en massa skivor med men musiken passar onekligen bra in i filmen. Det är kanske inte så konstigt förresten, musiken gjordes först och därefter skapade man passande karaktärer.

Själva animeringen gjordes med dåtidens banbrytande teknik och var alltså ”state of the art” när det begav sig. Man gjorde helt enkelt flera lager teckningar som man visade över varandra, för att skapa vissa tredimensionella miljöer, till exempel med rök och moln. Man har också lyckats fånga många specialeffekter i animerad version och det hela flyter på bra.

Bland karaktärerna är det framförallt Mok som imponerar. Han är så där härligt megalomanisk som man får lov att vara i en animerad film. Trots det så är samtliga karaktärer faktiskt riktigt trovärdiga, till och med ur ett realistiskt perspektiv. Nyss nämnda Mok, som den stora stjärnan som inte än har fattat att hans stjärna dalat. Omar, rockrebellen som så gärna vill lyckas stort och som innerst inne har ett stort hjärta även om de djupa känslorna inte kommer fram så ofta. Angel, hjältinnan som har integritet nog att vägra ställa upp på Moks planer.

Gillar man en blandning av 80-tals rock, science fiction och dessutom är ett fan av animerad film bör man nog kolla in den här kultrullen.