Recension: The Christmas Season Massacre - 2001

The Christmas Season Massacre
Regi: Jeremy Wallace
2001
Horror/Komedi

Under skoltiden retade alla Tommy, de stal hans ena sko och eftersom han inte hade råd att köpa nya fick han gå med bara en sko resten av året. Detta resulterade i att klasskamraterna retade honom ännu mer och kallade honom för ”oneshoe”. Till jul hoppades han få en ny sko av jultomten men eftersom han var väldigt intresserad av pirater fick han istället en sån där lapp pirater har för ögat. Den här var riktigt julig och hade en julgran som motiv. Den julen försvann Tommy och ingen kunde hitta honom. Nu många år senare har alla utom sex av Tommys gamla klasskamrater blivit mördade. De sex som finns kvar har nu samlats för att en gång för alla gör upp med honom. Ska de lyckas eller kommer Tommy att ta kål på dem allihop?

Ganska kul splatterfilm med riktigt hyggliga effekter. Historien kanske är lite fjantig och tillgjord men det hör nästan till att det ska vara på det viset. Skådisarna är över förväntan och filmmusiken tillför ovanligt mycket till de ganska störande hoppande och ryckiga kamerabilderna. Att de ser ut på det viset är väl egentligen inget ovanligt, det har väl med budget att göra, men här tycker jag att det ger filmen en annorlunda nästan dokumentärisk känsla. Något som gör att det blir lättare att ta till sig filmen.

Själva morden är ofta smart filmade och man får inte hela tiden se allt. Det kan tyckas konstigt i en splatterfilm, men det man får se är faktiskt fullt tillräckligt för att mätta även de mest inbitna fansen av genren. Att inte se allt tycker jag ökar filmens trovärdighet även om det kanske i mångt och mycket hänger på hur mycket pengar som fanns att spendera. Att inte se precis allt är ju betydligt billigare men har ju fördelen av att tittaren själv får måla upp sin egen bild. Jag kan inte klaga, det är precis så man ska göra anser jag.

Filmens längd hamnar på ca 70 minuter och då är ändå en del filmmissar och bakom kameran material inräknat. Jag tycker det räcker utmärkt för en film av det här slaget för mycket mer än så orkar man inte med.

Karaktärerna är också ovanligt intressanta även om de i mångt och mycket framställs med viss karikatyrkänsla. Humorn är påtaglig och effekterna är som sagt oftast välgjorda. Att det sen förkommer en hel del logiska luckor och en hel del idioti i storyn behöver man inte bekymra sig så mycket om. Man ser ändå inte den här filmen för den djupa filosofins skull!