THE WOMAN - 2011 - Jag vill nominera Pollyanna McIntoch till en Oscar!

The Woman
Regi: Lucky McKee
2011
Horror/Thriller/Drama

Ute i skogen och i grottorna bor en förvildad kvinna. Hon är den sista av sin sort och av sin klan och klarar sig genom att fånga vilda djur i skogen. Chris Cleek är en excentrisk jägare med många annorlunda idéer. Den senaste i raden är att fånga kvinnan och helt enkelt driva djuret ur henne, att civilisera henne. Detta vansinnesprojekt kommer att utsätta alla i familjen för livsfara och för den förvildade kvinnan också, men det spelar ingen roll. Någon måste ta mod till sig och ”hjälpa” kvinnan in i det ”civiliserade” samhället. Sagt och gjort, kvinnan fångas och hålls fastkedjad i källaren tills hon har lärt sig hyfs och vett…

Faktum är att jag inte riktigt vet vad jag förväntade mig av filmen. Jag har sett den höjas till skyarna men det finns å andra sidan gott om andra alster jag har sett prisas och ändå tyckt har varit värdelösa. Vad ska man tro? På omslaget till just den utgåva som jag har påstår någon att det är den bästa skräckfilmen de senaste åren. Stora ord och det ska väl ganska mycket till om man ska kunna hålla med om ett sådant uttalande. Jag inser dock snart att det ligger mycket i orden och även om det kanske inte är en renodlad skräckfilm är det en mycket fängslade film med mycket karismatiska karaktärer och mycket spänning!

Skräck för mig handlar väl mera om övernaturligheter kanske så därför kan jag inte riktigt hålla med om uttalandet fullt ut. Det finns inga direkta övernaturligheter att finna i filmen även om man på många sätta kanske kan hitta monster. Mänskliga monster eller hellre humanoida monster till och med. Det är svårt att uttrycka sig utan att avslöja allt för vitala delar ur handlingen. Inte för att det framförallt är en film som bygger på överraskningseffekten men det finns ändå viktiga detaljer som man inte vill veta förrän det är dags att få veta dem så att säga.

Det är ingen spoiler att nämna Chris Cleeks dominans. Han är advokat på dagarna och jägare på fritiden. Hans idéer om uppfostran är lite speciella och han håller onekligen sin familj i ett järngrepp. Kvinnan som hålls fastkedjad i källaren får snabbt lära sig precis hur dominant han är när hon lyder hans befallningar. Hans familj tycks inte våga göra något annat än att lyda honom och det är ganska tydligt att det finns en och annan hemlighet som inte får komma till allmänhetens kännedom. Det är hans vilja som ska ske och ingen annan får ha någon avvikande åsikt egentligen.

Det jag ovan beskriver låter kanske inte som en skräckfilm? Det är väl snarare så att det är lite för starkt för att kunna rubriceras som ett drama även om det i mångt och mycket handlar om det. Det finns tillfällen då blodsvitet flödar och det är väl kanske detta som gör att man kan placera filmen under skräckfacket. Det är riktigt blodigt och våldsamt i vissa scener men det känns som att scenerna ändå hör hemma där. De finns inte enbart till för att chockera oss! De har en mening och tillför både handlingen och stämningen något.

Jag skulle inte gå så långt som att kalla det här den bästa skräckfilmen som gjort på många år, men det är sannolikt en av dem. Det är något mer än bara en film i mängden och en film som även bör få den mest luttrade filmtittare att rygga tillbaka för det nakna våldet. Jag är glad att jag tog mig tid att se den och kommer även att premiera den med ett betyg som jag inte delar ut särskilt ofta. Det här är en film bättre än genomsnittet det är helt klart! Skådespelarna, framförallt ”kvinnan” – Pollyanna McIntoch och ”Chris Cleek” – Sean Bridges, gör ett strålande jobb. Den förstnämnda skulle jag vilja nominera till en Oscar® för bästa prestation! Det har ni aldrig tidigare sett mig göra med någon skådis, det säger väl en del?

8/10