Recension: Realismthrillern KILL LIST - 2011

Kill List
Regi: Ben Wheatley
2011

Jay har stora psykiska problem, kanske beroende på det arbete han utför. Han är nämligen yrkesmördare. Nu var det ett tag sedan han var aktiv på grund av en katastrof som hände i Kiev. Han har ännu inte repat sig och Jays humör tär på förhållandet med Shel som han har sonen Sam tillsammans med. Men så kommer chansen att tjäna en hiskelig massa pengar för tre mord. Han och kompisen Gal tar sig an uppdraget som till en början inte verkar vålla några direkta svårigheter. Men det är som sagt var bara början, snart är allt nattsvart och en väl orkestrerad plan av deras uppdragsgivare…

Jag hade hört mycket gott om den här filmen innan jag äntligen tog mig tid att se den. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig ändå. Var det en skräckfilm? En Thriller eller något annat? Jag måste säga att relationsproblematiken är diskbänksrealistisk, medan resten av handlingen – yrkesmördarbiten kanske är lite för over-the-top för att kvalificera sig som sådan. Dock är det oerhört realistiskt genomfört och det finns en eller ett par scener som är rejält obehagliga att se!

Ska man jämföra det med något annat ligger Sprski Film och The Wicker Man nära till hands. Jag tänker dock inte avslöja varför, det är upp till var och en att ta reda på. Det borde inte vara särskilt svårt att lista ut vad jag syftar på när man ser filmen. Förresten så är det en mycket märklig känsla som infinner sig. Det är spännande och man är grymt nyfiken på hur det ska hänga ihop, ändå har man i princip fattat poängen. Vidare känner man helt klart sympati för Jay, även om han är yrkesmördare. De uppdrag han får är att likvidera avskum, eller så är det i alla fall vad han försöker intala sig.

Skådespelarmässigt kan jag inte hitta något problem överhuvudtaget! Neil Maskell som spelar Jay är fantastisk, hans kompis Gal görs av Michael Smiley som knappast är sämre och flickvännen Shel av blonda svenskan MyAnna Buring. Jag blev faktiskt överraskad när jag en bit in i filmen hörde ett telefonsamtal på svenska. Jag hade ingen aning om att hon var svensk så man får väl säga att jag inte reagerade på någon dåligt uttalad engelska i alla fall!

7/10