OZ – 1997-2003 – Fängelseserien!


För ett tag sedan införskaffade jag den så kallade Emerald City Collection boxen som innehåller samtliga avsnitt ur serien. Jag är inte mycket för serier egentligen med de har onekligen sina fördelar. Så häromdagen såg jag spänt det första avsnittet av serien som jag hade hört så mycket gott om. Jag kan inte säga att den tog mig med storm. Det var bra, men jag hade nog förväntat mig mer. Jag tyckte bilden var lite för grynig och att kameran flaxade för mycket. Det senare tog jag som ett tecken på att man ville få serien att kännas mer verklig.

Något som är anmärkningsvärt är att det bara är 8 avsnitt per säsong. Oerhört lite tycker jag! Avsnitten ligger visserligen på nästan en timme styck så det blir lite att plöja igenom i alla fall. Hur som helst har jag sedan dess kommit ungefär halvvägs in i första säsongen, tre sedda avsnitt, och serien har redan växt i mina ögon. Jag gillar karaktären som agerar berättare och med ögonen i kamera talar om för oss olika detaljer. Det är också han så står för att plantera de moraliska och filosofiska betänkligheterna i åskådaren. Hans medverkan är nästan lite lynch-esque. Harold Perrineau gör en fantastisk roll som denne!

Vilka som mer gör fantastiska roller eller inte är lite för tidigt att säga. Det är heller inte helt självklart hur länge olika rollkaraktärer får vara med i serien eftersom våldet ligger på en sådan nivå att vi som helst kan bli mördad när som helst – och hur brutalt som helst! Tack HBO!

Jag ser fram emot att utforska serien ytterligare och det kommer förstås inte att vara några problem med tanke på att allt ingår i boxen, tillsammans med en del extramaterial dessutom. Bortklippta scener etc. Om det är något att ha i dessa scener eller inte återstår att se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar