Recension: China Blue aka Crimes of Passion - 1984

China Blue
Aka: Crimes of Passion
Regi: Ken Russell
1984
Drama/Thriller

Joanna Crane (Kathleen Turner) lever ett dubbelliv. På natten förvandlas hon till den prostituerade China Blue som utför allehanda sexuella tjänster för pengar. Det är ett liv långt ifrån hennes vardag och det ger henne utrymme att släppa alla vardagliga problem. Bland hennes kunder finns en nyskild man som förälskar sig i henne, åtminstone tror han det, och en pastor (Anthony Perkins) som vill rädda hennes själ till varje pris. Med sig i väskan har han diverse groteska sexleksaker som ska hjälpa henne att bli fri…

Ska man enbart gå efter filmens ytligaste handling är det här en ganska torftig berättelse. Det är, kanske inte riktigt stereotypiska men åtminstone ganska kantiga, karaktärer i ganska fåniga miljöer. Förutom detta så är den nästan pornografisk, med vilket jag menar att den helt klart har inslag som skulle platsa i valfri pornografisk betraktelse men utan någon penetration. Det finns förstås några erotiska målningar som man skulle kunna anse innehålla detta men det blir inte riktigt samma sak. Det finns också några inklippta scener ur riktiga porrfilmer som man får se några ”snälla” snuttar ur.

Skådespeleriet är det dock inget fel på och Kathleen Turner gör ett utmärkt jobb! Hon är sminkad, nästan till oigenkännlighet, som horan China Blue, men hennes röst tar man inte fel på. Och att inte kännas igen när man gör en rolltolkning måste väl vara nästan den bästa egenskapen man kan ha som skådis. Först då smälter man väl helt in i rollen menar jag. Det finns också en hel del vågade scener med henne och även om det inte är några helnakna scener så är det i alla fall några som visar lite hud.

Dock måste jag säga att Anthony Perkins till och med är snäppet bättre. Honom känner man förstås igen och det vore nog svårt att gömma honom under så mycket smink att han skulle bli förväxlad med någon annan än sig själv. Men han passar tveklöst mycket bra till den halvgalna pastorn som försöker rädda China Blues själ. Det är väl inte första gången vi ser honom gestalta ungefär samma roll, men det finns ju en anledning till att han fått göra denna nervösa rolltolkning om och om igen – han är riktigt bra på det helt enkelt!

Men filmens allra största kvalitéer infinner sig alltså inte förrän man har börjat tänka utanför lådan. När man inser att filmen handling egentligen, helt eller delvis, är späckad med symbolism. Jag vill inte direkt påstå att man hittar meningen med livet om man knäcker koden och jag tänker inte ens gå inte på hur jag tolkar saker och ting. Nej, det vore att förstöra upplevelsen och förvägra tittaren chansen att bilda sig en gen uppfattning.