Recension: Cube 2 aka Hypercube - 2002

Cube 2
Aka Hypercube
Regi: Andrzej Sekula
2002
Sci-Fi/Horror

Åtta totala främlingar vaknar upp i en labyrint av kubiska rum utan nåt minne av var de kom ifrån eller hur de kom dit. De blir snart varse att de befinner sig i ett komplext fyrdimensionellt bygge där fysikens lagar inte tycks gälla. Med hjälp av diverse ledtrådar och genom att samarbeta försöker de finna en väg ut.

Egentligen borde man se den här filmen som en rent fristående film, för egentligen är det bara en nyinspelning med vissa förändringar. Det är väl det som är filmen största svaghet kanske. Tittaren är redan bekant med historien och det är svårt att känna sig lika imponerad den här gången. Vissa förändringar är som sagt gjorda. Den tydligaste är väl tillkomsten av den fjärde dimensionen, som innebär att man blandar in tiden i upplägget också. Dessutom är filmen helt klart annorlunda i sin filosofi. Där första filmen ofta kändes väldigt existentialistisk framstår den här snarare nihilistisk, d v s att den nästan förnekar det vi normalt sett  kallar verkligheten.

Men det är ju trots allt en uppföljare till filmen Cube från 1997 och håller väl inte riktigt samma standard som den första filmen. Framför allt är det fällorna som inte känns riktigt lika listiga i den här. Karaktärerna är inte heller de lika tydliga längre och tanken att lägga till den fjärde dimensionen var kanske att krångla till det lite för mycket.

Fördelen med filmen är att den möjligtvis ger flera svar än sin föregångare, men tro inte att man kommer lindrigt undan för det. Slutet är öppet för en mängd tolkningar även här och det är en lång väg till utgången.