Recension: The Rum Diary – 2011




För min del hade jag inte brytt mig om den här filmen om inte Johnny Depp hade medverkat. Han gör inte sin bästa roll men hans lägsta nivå är så pass hög att det ordnar sig bra ändå. Filmen största tillgång och största fiende är inledningsscenen som är helt magnifik. Fördelen med detta är förstås att man blir väldigt VÄLDIGT nyfiken på fortsättningen och hur allt ska utveckla sig. Nackdelen är att man aldrig lyckas återuppnå samma kvalitativa nivå någon gång igen senare i filmen.

Det som från början är intressant är hur Johnny Depps rollkaraktär ska utvecklas, det finns en anledning till filmens titel om man säger så. Det går åt många småflaskor rom från hotellet minibar… Det som sedan sker är mer i linje med någon form av moraliserande kring exploateringen av Puerto Rico där filmen utspelar sig. Det blir lite feelgood över det och lite kärlek också men mestadels handlar det om att sprida ordet, att skriva om sanningen istället för att hålla igen och skriva om vad tidningens sponsorer vill. Någon form av journalistiketik kan man kanske säga.

Det är nog ingen film jag kommer att se igen men den är småtrevligt underhållande under tiden den pågår. Men jag kan inte låta bli utan att tänka på hur bra den kunde ha blivit om kvaliteten från inledningsscenen hade hållit i sig. Vilken fantastisk film det hade kunnat bli!

6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar