Abraham Lincoln: Vampire Hunter – 2012 - Vilken av filmerna gjordes egentligen först?




Jag vet inte varför vi översvämmas av filmer om Abraham Lincoln just nu. Visserligen kanske översvämningsmetaforen är aningen överdriven men det cirkulerar i alla fall några stycken just nu. När jag först hörde talas om Abraham Lincoln Vs.Zombies trodde jag knappt mina ögon och när jag fick syn på den här var min första impuls att det handlade om en uppföljare. I nuläget vet jag dock inte om det är fallet eller vilken av filmerna som egentligen gjordes först. Klart är i alla fall att de faktiskt är väldigt lika varandra, sånär som på zombies eller vampyrer då förstås!

I båda bevittnar den unge Abraham ett övergrepp på en närstående person vilket sedan leder honom till att bekämpa ”det onda” – i det här fallet vampyrer. Jag tycker dock att den här klarar av att hylla Lincolns verkliga livsverk på ett bättre sätt med slavhandelsmetaforer och frihet än vad Abraham Lincoln Vs. Zombies gjorde. Underhållningsvärdet i stridsscenerna är ungefär likvärdiga och det stiliserade blodet flyter i strida strömmar. Det är faktiskt riktigt vackert på sina ställen!






Jag tycker att Bill Oberst Jr. lyckas med porträttlikheten i zombiefilmen bättre än vad Benjamin Walker gör här men båda gör bra prestationer! Effekterna i förvandlingsscenerna – vampyrerna förvandlas nämligen till monster, är fantastiska och filmen håller ett bra tempo. Åtminstone till dess att politiken tar över Lincolns liv. Han inser att ordens makt är större än hans silverslipade yxa när det gäller de stora frågorna och med siktet inställt på frihet för alla ger han sig ut i krig med södern – som är förstärkta av en vampyrarmé.

5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar