Recension: Mask Maker

Ett klassiskt upplägg för en slasher! Ett par har just köpt ett hus som inveseringsobjekt och bjudit dit sina kompisar för att fixa till stället. De råkar väcka något ont till liv som sedan åratal varit begravt och fjättrat med hjälp av magi. Denna varelse går sedan bärsärkargång för att döda dem en efter en! Till och med klassiska ingredienser såsom lägereldssång och ”Crazy Ralph” (Friday the 13th) har man fått med. Det som inte finns är de klassiska skrämselhistorierna runt lägerelden men de behövs heller inte. För att vara en så pass ny slasher tycker jag den fungerar utmärkt. Den är tillräckligt traditionell för att slippa betraktas som en neoslasher men har ett par saker framåt slutet som stör mig kraftfullt. Jag tänker inte specificera vad jag tänker på men ett par vändningar i manuset kändes inte så genomtänkta och en smula forcerade. Överlag trots allt en underhållande film!

6/10

Recension: X-Men: First Class

Jag var inget dunderfan till den ursprungliga X-Men trilogin, men gillade den fjärde filmen om Wolverine just för att det fanns lite fler svar att hämta där. Den här filmen, som alltså utspelar sig före trilogin, borde ha ännu fler svar men det är ganska tunt på den fronten. Nu har jag förstås inte hela trilogins handling i huvudet, och det finns säkert något som jag inte tänker på just nu men på det hela taget finns det inga direkta nyheter här. I mångt och mycket ser det initialt ut som en ny version av samma historia som tidigare. Men efter längre tid har en lite annorlunda handling uppenbarat sig. Det är lite för mycket datorgenererade effekter, det vill säga att de ser väldigt fejkade ut och överlag en väldigt onödig film som inte tillför särskilt mycket. Underhållning för stunden – visst!

6/10