Recension: Bikini Girls on Ice - 2009

Bikini Girls on Ice
Regi: Geoff Klein
2009

En busslast med collagebrudar i bikini fastnat på vischan. De är på väg mot en plats där de ska tvätta bilar, allt för att dra in lite pengar. Men de fastnar som sagt i en liten håla och tar så småningom beslutet att förlägga biltvättandet där istället, åtminstone i väntan på att bussen ska bli lagad. Vad det inte hade räknat med är att mackägaren är en spritt spångande galning som inte spiller någon tid innan han börjar mörda dem en efter en…

Vi kan väl göra det enkelt för oss och kalla det här för en slasher, en neoslasher rent av. Den har alla de klassiska ingredienserna: brudar, en galen mördare och någon form av byfåne som påpekar, i sann fredagen den trettonde anda att det minsann har försvunnit folk från trakten och kring macken i synnerhet. Ingen tror honom förstås!

Manuset är fasansfullt dåligt men skådespelarna är faktiskt betydligt bättre än vad man skulle kunna tro. Ingen är briljant men det finns hopp för ett par av dem. Något som förvånade mig var att man faktiskt inte någon gång får se några bröst som inte befinner sig i en bikiniöverdel. Jag hade förväntat mig rätt så mycket exploaterande av denna kvinnliga anatomi, men tji fick jag! Det var ju i och för sig upplyftande att man blev lurad och att de förutfattade meningarna inte införlivades. Man får helt enkelt nöja sig med att brudarna behåller bikiniöverdelen på.

Men det innebär ju inte att det är vidare logiskt. Jag vet inte vad ni säger, men jag tycker nog inte att det verkar så vidare trovärdigt att tjejerna fortfarande springer omkring i bikini efter mörkrets inbrott. Mördaren tillhör väl inte de mest karismatiska heller och är väl egentligen inte en riktigt slashermördare heller. Det finns ingen motivation bakom hans beteende och det är förvånansvärt blodfattigt trots att han hugger sina offer upprepade gånger i frenesi.

Och efter ovanstående stycken tror ni förstår att det här inte är en film man behöver bry sig om? Men jag vill helt klart hävda att det är en underhållande film trots allt. Det kanske inte är de kvalitativa bitarna som gör detta men gillar man slashers tror jag inte man kommer att bli besviken, bara man inte förväntar sig floder av blod.

Recension: Black Sun: The Nanking Massacre

Liksom i de tidigare filmerna av Men Behind the Sun serien, som den här filmen ibland sägs tillhöra, så kanske det är lättare att knyta an till händelserna om man byter ut kineserna mot judar och japanerna mot nazister och flyttar hela handlingen till Europa istället. Det är brott mot mänskliga rättigheter uppradade efter varandra och enbart detta gör det här till en viktig skildring och ett historiskt dokument! Filmen är också gjord på det sättet att man emellanåt hänvisar till bilder eller filmsnuttar som påstås vara dokumentariska. Det är ett effektivt grepp om man vill påverka åskådaren och det är ofta en ångestladdad upplevelse att se. Men tyvärr lyckas man inte fullt ut, många av effekterna när de japanska soldaternas sadistiska tilltag ska visualiseras är ganska dåligt gjorda och kan knappast tas som äkta vara. Likväl är den en sevärd film även om det inte är underhållande på något sätt och det ska väl inte en sån här film vara heller!

6/10