Recension The Beyond - Lucio Fulci - 1981

The Beyond
Regi: Lucio Fulci
1981

1927 tar sig en grupp medborgare in i de sju dörrarnas hotell för att göra slut på konstnären Schweik (Antoine Saint-John). De påstår att han har hittat ett sätt att öppna en av de sju portarna till helvetet och korsfäster honom trots hans varningar i hotellets källare. Över femtio år senare, närmare bestämt 1981 ärver Liza (Katherine MacColl) hotellet. Hon menar att det är hennes sista chans att göra något vettigt av sitt liv och påbörjar upprustningen för att kunna driva och åter öppna upp hotellet. Mystiska saker kantar dock tillvaron. Vem är till exempel den blinda flickan Emily (Sarah Keller) och vilket mysterium döljer egentligen rum 36?

Redan i inledningsscenerna sätter Lucio Fulci tonen för den här filmen. Det är ett vackert och stämningsfullt sepiabrunt foto som förstärker känslan av tillbakablick. Det dröjer heller inte särskilt många minuter förrän våldsamheterna börjar och vi bjuds på både en grund för historien att stå på och häpnadsväckande välgjort gore innan förtexterna har börjat rulla.

En krypande stämning, tillsammans med en synnerligen effektiv musik, fortsätter sedan att genomsyra filmen och jag måste erkänna att jag, trots att jag sett filmen flera gånger tidigare, inte känner igen vissa scener. Slutsatsen jag drar av detta, trots att det var ganska många år sen sist är att jag faktiskt aldrig sett filmen oklippt förr! Den är kanske lite ojämn men de bra scenerna väger helt klart upp de lite långsammare och tråkigare partierna, dessutom kantas alltihop av fullständigt brillianta gorescener. Att logiken i historien sedan inte är knivskarp gör inte så mycket och det var väl kanske heller inte Fulcis främsta epitet?

En av de starkaste effekterna och som det fokuseras ganska mycket på är den blinda flickan Emilys ögon. Att närbilder på ögon är viktigt och en del av det italienska bildspråket är väl ganska allmänt bekant, så därför är det kul att man gett detta ytterliggare en innebörd. En ganska enkel men ändå fascinerande effekt som i alla fall jag anser vara synnerligen effektiv.

The Beyond tillhör troligen en av Lucio Fulci mest kända filmer, hyllad av fans världen över som en av de bästa skräck och zombiefilmerna genom tiderna. Jag är böjd att hålla med, för den här filmen är mer än bara massa gore, den har en tanke och en apokalyptisk berättelse som verkligen berör och som, i motsats till vad jag skrev tidigare, är långt mer logisk än de flesta andra förklaringar till varför horder av zombies plötsligt dyker upp.

Kanske kan man tycka att en förklaring till varför hotellet byggdes just på en av helvetets sju portar kunde vara närvarande eller en mer detaljerad beskrivning på hur dessa portar öppnas men det är inte nödvändigt. Filmen funkar som den gör och varför krångla till saker och ting i onödan med massa förklaringar?

En film du måste ha!

Recension: The Grudge 3

Liksom som när jag såg den föregående delen The Grudge 2, så hade jag inget minne av vad som tidigare hänt i filmserien. Själva grundidén hade jag koll på men inte mycket mer än så och med facit i hand så behövdes inte mycket mer än så heller. Jag inser vilken koppling filmerna har med varandra och man behöver verkligen inte ha sett något annat före den här för att förstå hur det hänger ihop. Och man behöver inte ens ha sett någon av de asiatiska förlagorna, utan det räcker med valfri asiatisk spökfilm, för att inse hur undermålig den här filmen är. Någonstans är det väl meningen att en skräckfilm eller spökfilm ska skrämmas? Men det här är gjort på ett sätt där man knappast ens reagerar på de överraskningseffekter som filmen innehåller. Man blir helt enkelt inte överraskad och man blir sannerligen inte tagen av någon atmosfär eller liknande.

3/10