Recension: The Spy Next Door

Som vanligt när det gäller filmer med Jackie Chan, åtminstone nuförtiden, jag har inte direkt koll på hans tidigare Hong Kong karriär, så bjuds man på innovativa actionscener. Det är mer regel än undantag att rekvisitan och miljöerna där filmen utspelar sig tar en betydande del av slagsmålen. För även om det här är en films som är barnanpassad i sina komiska inslag (och sådana inslag finns det gott om) så missar man inga tillfällen att slåss lite också. Det är visserligen underhållande att se på men jag känner inte att filmen sticker ut från mängden mer än någonting annat Jackie Chan gjort de senaste åren. Man får ungefär det man kan förvänta sig men inget mer.

5/10

RED HEAT - 1985 - Linda Blair i fängelse

Det här är en film som jag egentligen sökt efter ända sedan den gjordes i mitten av åttiotalet. Inte konstant såklart, under långa perioder har jag helt och hållet glömt bort den och man kan väl *host* säga att hela mitt internetverksamma liv har varit en sådan period. Nåväl, jag fick i alla fall tag i den till slut och eftersom jag alltid, av någon outgrundlig anledning, gillat Linda Blair var det med stort intresse jag satte mig ner för att se den. Det är ju en WIP (Women in Prison) och som sådan följer den vissa bestämda mönster, det är omotiverade duschscener, maktkamp mellan fångar och personal, sexualsadistisk tortyr. Nåja, det sistnämnda får man väl mera tänka sig kanske, men lesbiska interaktioner är desto tydligare och någon duschscen där både Linda Blair och de andra skådespelarna får visa upp sig finns det också. Hon är egentligen inte en särskilt bra skådespelerska och har väl egentligen bara varit riktigt bra i en enda film – Exorcisten, men jag fascineras av henne och jag tycker hon passar ypperligt som oskyldigt dömd i ett sadistiskt fängelse. Hon har det där speciellt oskyldigt söta utseendet som passar rollen ypperligt. Filmen i sig är kanske inte speciellt rå, men det finns en närvaro i den som jag tycker brukar saknas i den här typen av film. Tyvärr blir slutet lite för enkelt och det finns väl också en hel del logiska luckor som man kunde ha önskat att man kunde ha löst på ett betydligt bättre sätt, för att ett riktigt högt betyg ska kunna utdelas. Faktum är att det tvära slutet drar ner det hela en smula.

7/10