Recension: Chaos aka Kaosu - 1999

Chaos
Aka: Kaosu
Regi: Hideo Nakata
1999

Efter en lyxmiddag på en fin restaurang blir hustrun till en rik affärsman kidnappad och kidnapparen kräver en stor summa pengar för att släppa henne fri. Senare upptäcker man att kidnappningen är falsk och att det i själva verket är affärsmannens fru som själv fingerat bortrövandet, men allting är inte vad det först ser ut att vara och snart hamnar kidnapparen i en värld av lögner, missförstånd och förvirring.

En något fragmenterad film som inte berättar händelsen helt kronologiskt, det är ju populärt numera och jag måste säga att jag gillar det. Den här historien skulle dessutom ha varit betydligt svårare att berätta på ett intressant sätt om man inte gjort just på det här viset. Ett komplext pussel som delvis sätts ihop för att sedan arrangeras om på nytt igen och igen. När filmen är slut känner man att man fått sin belöning och man tror att man äntligen fått svaret på sina frågor, men samtidigt sitter man nästan fortfarande och undrar: vad hände vem och kanske framförallt varför? Kanske kan man också tolka delar av filmen på olika sätt och utifrån hur man uppfattar de olika delarna i filmen, detta ser jag enbart som positivt.

Den är mycket spännande och den sparsamma musiken framhäver de tystlåtna, till synes ganska sega scenerna. För filmen har ett rätt långsamt tempo, något som kanske är betydligt vanligare i den asiatiska thrillrarna än i de amerikanska. Jag tycker det förhöjer spänningen och i kombination med bra skådisar och ett mycket välskrivet manus, som ofta får oss att vänta på svaren, levereras filmen sålunda på ett utmärkt sätt. Den är också väldigt snyggt filmad med en massa innovativa kameravinklar etc.