Recension: John Carter - 2012

John Carter
Regi: Andrew Stanton
2012
Fantasy/Action/Sci-Fi

John Carter skickar bud efter sin systerson, som är den enda som får läsa Carters sista dagbok. Den sträcker sig över de senaste sjutton åren och innehåller helt fantastiska äventyr på planeten Barzoom. Detta är egentligen inget annat än planeten Mars för oss jordfolk men benämningen är helt annorlunda. Det är verkligen inte en öde planet och det finns verkligen en syrerik atmosfär liksom invånare som från vår synvinkel sett ser fantasifulla ut. Det finns också mer människoliknande varelser som ligger i krig med varandra där den vackra prinsessan Dejan Thoris öde redan verkar bestämt. Hon ska giftas bort med Sab Than för att få slut på kriget.

Det här är tydligen en berättelse av Edgar Rice Burroughs, som kanske är mest känd för sina berättelser om Tarzan. Jag har inte läst den och jag har heller inte läst de serietidningar som lär bygga på samma berättelse. Men som jag tidigare idogt tjatat om så anser jag att en film som kräver kunskap om den litterära förlagan för att fungera är åtminstone ett halvt misslyckande. Att kalla den här filmen för ett misslyckande är dock att ta i. Den har problem, framförallt framåt slutet men sin enkla upplösning, men vägen dit är underhållande och actionfylld.

Jag hade önskat att det fanns lite mer komplexitet i hela sammanhanget än vad det verkligen finns men å andra sidan brukar folk i allmänhet vara ganska missnöjda med David Lynchs filmatisering om ökenplaneten Arrakis – Dune, också och det tycker jag är en utmärkt film. Animationerna, för det måste vara animationer, ser lysande ut och det är få detaljer, om ens några, som avslöjar att det vi ser framför oss verkligen inte händer på riktigt. Bilden på blu-ray utgåvan är alldeles fantastisk men det var väl ingen som hade väntat sig något annat heller?

Huruvida man ska leta efter sensmoraler vet jag inte om jag kan svara på. De kan finnas där om man letar men det kan också vara en önskedröm från min sida. Överlag är det ett ganska alldagligt äventyr kryddat med häpnadsväckande specialeffekter. Det är snyggt och underhållande, men under ytan finns egentligen samma historia som vi har sett många gånger förr. Detta är i sig inget fel om man lyckas göra det underhållande nog och det tycker jag nog att man lyckas med. Det är som sagt enbart den enkla upplösningen som känns som en nödlösning som är problemet. Jag hade velat ha mer bakgrund och mer kropp åt både historien, världarna där filmen utspelas, karaktärerna och hela den mytologi som allting bygger på.

Således blir det här en film som jag finner mycket underhållande, i alla fall under dess första halva, men som egentligen inte har särskilt mycket innehåll. En jämförelse med de klassiska Tarzanfilmerna är faktiskt inte så dumt och visar ganska tydligt vad det egentligen handlar om.

Bilder: © Disney

---

Jag har två exemplar av filmen på Blu-ray att ge bort. Hör av dig snarast för att vara med i utlottningen. Ju tidigare du hör av dig desto större blir chansen att kamma hem ett ex!