Recension: The Great American Snuff Film - 2003

The Great American Snuff Film
Regi: Sean Tretta
2003
Drama/Thriller

1998 blev William Allen Grone dömd för 13 olika brott fall av bland annat våldtäkt, tortyr och mord. När man sökte igenom hans lägenhet på jakt efter bevismaterial fann man bland annat Grone’s dagbok och en box innehållande en två och en halv minut lång film som omnämns i dagboken som ”The Great American Snuff Film”. Det här är en rekonstruktion av 6 dagars händelser nedtecknade i dagboken. Om hur Grone och hans medbrottsling Roy kidnappar två kvinnor i syfte att spela in sitt mästerverk, i terror, förnedring och slutligen mord!

Tanken att basera filmen utifrån förövarnas synvinkel anser jag vara ett mycket smart drag. Det får produktionen att sticka ut från mängden och när man dessutom gör det så dokumentärt som det framställs här, känns det väldigt äkta och uppriktigt när mördaren berättar om sig själv och sina innersta känslor. Filmen påstår sig ju bygga på händelserna nedtecknade i en dagbok och det hela återges mycket realistiskt! Det innebär inte att alla grymheter visas detaljerat i bild, för det gör de inte och jag anser att filmens trovärdighet på så sätt ökar ytterligare ett snäpp. Det som inte visas i närgångna bilder uppvägs istället med en känsla av total hopplöshet för de båda offren.

Ingenstans känns det som skådespeleri och det är ju enbart positivt att man inte upplever en briljans i detta avseende. Skådespelarna är de som de utger sig för att vara helt enkelt. Man känner med offren och man intresserar sig för gärningsmännens psykologiska tillstånd. Miljöerna må ha varit snorbilliga i sammanhanget men de passar otroligt bra in i produktionen och varför ska man lägga mer pengar av sin budget på saker som egentligen inte behövs?

Så långt skulle jag rekommendera den här filmen till de seriemördarintresserade och till alla dem som finner intresse i filmer som August Underground och Scrapbook. Vidriga starka scener, som berör och känns något mer verklighetstrogna, trots att den här inte är lika visuellt explicit film som dessa referenspunkter.

Nackdelen med filmen som jag ser det är att även om den inte haft lika framgångsrik marknadsföring som t.ex. Blair Witch Project, är den lika uppdiktad och den ”äkta” filmsnutt som visas i slutet som en extra krydda är lite motsägelsefull. Den torde vara väldigt olaglig att sprida om det nu skulle vara äkta snuff och tillika bevismaterial, ändå har man med den i filmen? Forskar man runt lite finner man inte ett smack om denna seriemördare som väl åtminstone borde omnämnas på specialsajter om seriemördare.

Men vad vet jag… kanske är den en alldeles äkta historia trots allt? Efter filmen var jag i alla fall övertygad om dess äkthet – är du?