Recension: The Brotherhood III – Young Demons – 2003

Även i tredje delen är det frågan om en helt ny historia. Den här gången är det inte frågan om något brödraskap i samma mening som i de tidigare filmerna. Här handlar det istället om rollspel och det är denna sammanslutning som refereras till som brödraskapet trots att det faktiskt består även av tjejer. Lite märkligt är också att det här faktiskt är den första filmen av de tre som känns som en riktig skräckfilm. Manuset är svagare än någonsin men det finns tillräckligt med mystik för att hålla det intressant ändå.

Genast i inledningen presenteras vi för en karaktär i kåpa som beter sig hur skumt som helst. Det är väl inte direkt spännande någonstans men det finns ändå ett intresse för vad som kommer att hända. Upplösningen kommer inte med några större överraskningar och det finns inte lika utpräglade homoerotiska scener med tonårskroppar i boxerkalsingar som i de tidigare delarna. En duschscen genomförd i kalsingarna bjuds det dock på.

Överlag är det en ganska usel film egentligen. Enligt alla normer som jag har satt upp för mig själv borde jag verkligen inte gilla det här. Skådespelarna är sämre än någonsin men jag tycker ändå att det är underhållande. Det är faktiskt en mer underhållande handling är de första två filmerna på många sätt. Lite skumt är att det faktiskt har varit så i varje del. Filmerna blir sämre men samtidigt mer underhållande och då syftar jag faktiskt inte på kalkonvärden. Det är helt enkelt historier som är så fantasifulla och dunna att de blir underhållande.

Liksom föregående delar är det egentligen inget fel på grundhantverket. Det är bara känslan för tempo som saknas. Och så känslan för att fokusera på oviktiga detaljer som är allt för uppenbart närvarande…

5/10

Recension: I spit on your corpse, I piss on your grave - 2001

I spit on your corpse, I piss on your grave
Regi: Eric Stanze
2001

Sandy (Emily Haack) låter sig frivilligt kindnappas av sin före detta pojkvän Kevin (Eric Stanze) men blir plötsligt medveten om att sex inte är det enda han vill ha. I källaren sitter tre män fastkedjade och Kevin berättar detaljerat varför han ska tortera och döda dem och även henne. Sandy förspiller ingen tid utan överrumplar snabbt Kevin och dödar honom. Men vad gör hon sen? Ringer hon polisen? Befriar hon de andra fångarna? Nej, det har helt slagit slint I skallen på henne och hon börjar förnedra, plåga och tortera de andra fångarna både psykiskt och fysiskt på de allra grymmaste sätt. Det blir en orgie i galenskap som bara kan sluta på ett enda sätt.

Det här är den tredje filmen jag ser med Eric Stanze i regissörsstolen, det är tyvärr också den sämsta. Mycket känns igen från tidigare filmer och den är naturligtvis full av både blod tarmar och naken hud men den saknar det där lilla extra som får det att vända sig i magen och verkligen påverka. Det är också ganska dåligt tempo i filmen och det tar ett bra tag och en hel del naken hud innan förnedringen kommer igång på allvar.

Men trots min negativa inställning i stycket här över tycker jag att det här är en intressant film. Att Eric Stanze har haft rape/revenge klassiker som I spit on you grave, last house on the left och house at the edge of the park i åtanke när han skrev filmen är helt uppenbart, man känner sig nästan lite nostalgisk och filmen fångar faktiskt grymheterna på ett mycket kallt och voyeurismiskt sätt. Det här är så långt ifrån underhållningsvåld man kan komma, filmen chockar och äcklar och känns på nåt sätt nästan verklig.

Emily Haack som också medverkade i Eric Stanzes mästerliga Scrapbook bevisar även här att hon faktiskt är en mycket god skådespelerska, hon är helt övertygande och förstärker känslan av förödmjukelse som genomsyrar hela filmen. De andra skådespelarna har inte någon speciellt framträdande roll och man kan ignorera deras insatser, de är varken bra eller dåliga helt enkelt.

Rolig kuriosa runt filmen är förresten att de väl förslutna säckarna med de fejkade likdelarna och dylikt från filmen hittades blev det ett himla rabalder. Polisen tillkallades och Eric Stanze själv fick förklara att han var filmskapare och att det var använda props från inspelningen. Fler poliser från mordkommissionen anlände tillsammans med en rättsläkare och Eric fick dra sin förklaring om och om igen. Det hela läckte givetvis ut även till pressen och snart var det en nationell nyhet i USA att Eric Stanze gjorde FÖR bra specialeffekter till sina filmer.

Trots allt en ganska stark Rape/Revenge rulle som rekommenderas till dem som gillar sånt!