Recension: Mad Money - 2008

Mad Money
Regi: Callie Khouri
2008

Bridgets (Diane Keaton) man blir arbetslös och eftersom de står i begrepp att förlora sitt fina hus på grund av den förlorade inkomster söker hon alla möjliga och omöjliga jobb för att bidra till hushållskassan själv. Att hon aldrig tidigare jag jobbat utan förlitat sig på att pengarna ska komma in via hennes man är inte till hennes fördel, men till slut får hon i alla fall ett städjobb. Men inte vilken städjobb som helst, hon ska städa på centralbanken! Genast sätt synen av alla uttjänta pengar som bara ska förstöras griller i huvudet på henne. Kunde man inte hitta på ett sätta att plocka ut lite av dem för att på så sätt dryga ut kassan? Hon strider till verket men för att verkställa sin plan behöver hon hjälp av Jackie (Katie Holmes) som kör vagnen med pengarna i och Nina (Queen Latifah) var arbetsuppgift består i att förstora pengarna i en form av dokumentförstörare.

Man får väl kalla filmens upplägg för någon form av heist, men det handlar inte om en sådan i strikt och vanlig bemärkelse. Visst är rånmetoden tillräckligt avancerad för att passa in i valfri film av den slaget, men de komiska inslagen är alltför påtagliga för att kunna beblandas med dylika förebilder. Missförstå mig inte nu, det är inget fel i att filmen har en komisk framtoning och jag tror ärligt talat inte att den hade fungerat annars, men detta innebär också att en del av den naturliga spänningen uteblir. Man förstår ganska lätt vad som kommer att hända, vem som kommer dem på spåren och så vidare. Ja, den är helt enkelt lite för förutsägbar.

Skådespelarmässigt funkar den dock alldeles utmärkt alla de tre damerna är väldigt trovärdiga i sina rolltolkningar, och det märks att man lagt vikt vid att göra dem så olika varandra som möjligt. Diane Keaton är den rika hemmafrun, som fram tills nu haft råd med både städhjälp och annat och som knappast har beblandat sig med fysiska arbetsbördor. Queen Latifah är å andra sidan den ensamstående mamman som alltid sätter sina barn i första rummet, uppfostrar dem att sköta sig i alla lägen etc. En helyllemamma med andra ord. Annat är det med Katie Holmes, som helst klart är den skönaste karaktären i filmen, hon är så där härligt utflippad och när man inte riktigt vet om hon verkligen är så blåst som hon verkar vara kommer hon med ytterliggare någon kommentar som gör att man inte blir ett dugg klokare. Hon är faktiskt en fröjd att se på och hon verkar verkligen njuta av sin medverkan, hon har roligt helt enkelt!

Själva planen, är så dum att den naturligtvis är helt genomförbar. Ingen har tänkt på de simpla tricks som den nyanställde toalettstäderskan kommer på för att föra ut pengarna. Enda problemet är att när väl pengarna kommit ut finns det andra problem att hålla i. Det är kanske till exempel ingen vidare smart idé att sprida alltför mycket pengar omkring sig, det kan ju verka en smula misstänksamt. Alla är medvetna om detta, men trots det råkar några av dem, så att säga, ut för frestelser de inte kan motstå…

På det hela taget är det här en tämligen underhållande film. Handlingen kommer inte att gå till historien som en av de mest fyndiga, men jag tror heller inte det är meningen. Man får underhållning i drygt en och en halv timme av sitt liv och större ambitioner än så tror jag inte filmen brottas med. Det är lite segt emellanåt och man kanske kunde kortat ned några minuter här och där, men på det hela taget känns filmen ganska av skådespeleriet och inte av handlingen.