Them! - 1954 - Muterade jättemyror

En mycket gammal recension...

Them!
Regi: Gordon Douglas
1954

En liten flicka hittas irrande i öknen, hon ser ut att ha upplevt något traumatiskt och talar inte. Polisen hittar strax därefter en söndersliten husvagn och börja under söka saken.  De hittar ett märkligt avtryck på marken och efter att ett antal människor försvunnit eller dött, slår polisen Ben Petersen (James Whitmore) och FBI agenten Robert Graham (James Arness) sina kloka huvuden ihop. Eftersom de inte vet vad det är för ett konstigt avtryck skickar de det till jordbruksdepartementet för identifiering. När Dr. Harold Medford (Edmund Gwenn) och hans dotter Dr. Patricia Medford (Joan Weldon) kommer till platsen har de redan en teori men är hemlighetsfulla. Efter ytterligare efterforskningar står det dock klart att det rör sig om muterade jättemyror.

En av de riktiga höjdarna inom monsterfilm, myrorna är riktigt sköna och även om de naturligtvis inte håller dagens standard, så blev filmen faktiskt nominerad till en Oscar för bästa specialeffekter när den kom. Storyn är riktigt tidstypisk och väldigt underhållande än idag. Myror som har muterats till jättelika monster efter att ha blivit utsatta för radioaktivitet, kan det bli bättre? En riktigt klassisk monsterfilm!

Stämningen, som är väldigt viktigt i den här typen av film, hålls på topp hela tiden och det är faktiskt t.o.m lite spännande emellanåt. Detta är något som uppstår redan från början av filmen när de hittar den lilla flickan. En av de absolut bästa prestationerna i filmen är förresten när flickan chockas för att minnas vad som hänt. Hon skriker bara ett enda ord om och om igen: Them! Them! THEM!