Recension: No one can hear you - 2001

No one can hear you
Regi: John Laing
2001

Hela familjer hittas mördade i en liten stad där alla känner alla. Sheriffen förlitar sig på att den välansedda nyhetskvinnan Trish (Kelly McGillis) förser folket med just den information som lugnar ned samhället och som i viss mån underlättar hans undersökning. Kvinnan bedriver dock sina egna undersökningar och upptäcker snart att liknande fall inträffat några år tidigare i en annan liten stad. Är det bara ett sammanträffande eller finns där något djupare samband mellan händelserna? Kan den lilla pojke som överlevde den gången, kanske kasta något ljus över händelserna och vem är egentligen den mystiske camparen polisen misstänker för dåden?

Fullt medveten om att det här var en ganska medioker lågbudgetproduktion kände jag mig ändå smått lockad av titeln. En titel som tyvärr inte har så mycket med handlingen att göra. Filmen är en ganska typisk ungdomsrysare av den sämre modellen och den bjuder visserligen på enstaka trevliga stunder men man måste stå ut med den ett tag. Jag upptäckte nämligen att man slutade reta sig på de dåliga skådespelarna, den taffliga dialogen och den undermåliga regin efter ett tag och faktiskt satt och var riktigt road av filmen. Med det menar jag inte att det här är en film för alla och envar, för det tror jag inte att det är. Snarare är det en film för extremister som redan sett väldigt mycket i genren och har börjat söka sig bort från mainstreamrysaren på jakt efter vidgade vyer.

Ofta känns musiken överdramaturgisk och bidrar snarare som en komisk effekt än spänningsförstärkande som det var tänkt. Samma sak kan gälla skådespelarinsatserna, fast en kul sak kan nämnas – de man först tyckte var de sämsta skådisarna i filmen, blir bland de bästa framåt slutet. Inte för att de på något sätt skärper till sig utan snarare för att nya ansikten som gör ännu sämre jobb tillkommer efter hand.

Skulle jag rekommendera den här filmen skulle det vara till fanatiska anhängare av genren, inte för att den bara är dålig, utan även för att man faktiskt sett det mesta tidigare. Kort sagt är det här en högst medioker film utan nytänkande och med ett manus som man tycks ha sett ett otal gånger förr.