Recension: MOBY DICK - 2010

Moby Dick
Regi: Trey Stokes
2010
Action

1969 blir sjömannen Ahab av med sitt ben när en gigantisk val attackerar den ubåt han befinner sig på. Den sliter bokstavligen ubåten i stycken och Ahab blir besatt av hämnd! Många år senare är han kapten på sin egen ubåt men han har inte glömt. Det är fortfarande hämnd han är ute efter. Han kan rationalisera det till att skydda jordens befolkning mot besten men det är inte hans primära angelägenhet. Valen måste dö för vad den gjorde mot honom!

Barry Bostwick
Låt oss första skilja på filmiska kvaliteter och på underhållningsvärde. När det gäller det förstnämnda finns det inte mycket att orda om, det här är en ganska värdelös film. Minor ser ut som frigolit, det är samma sekvenser av ”valen” om och om igen etc. Jag tycker väl inte att det är frågan om en total katastrof men så är jag väl lite färgad av att jag verkligen vill tycka om den här sortens filmer också. Gigantiska djur som attackerar mänskligheten är kul, så enkelt är det!

Och det är väl just det man får det den här filmen som – en kul grej! Ingen har dött av lite underhållande B-action. Men man ska vara på det klara med vad det är för en film. Den lämpar sig säkerligen inte för alla, inte ens om man skulle vara fanatiskt intresserad av allt som har med Herman Melvilles roman att göra. Jag har inte läst den men jag känner till så mycket att jag inser att det finns några direkta citat här och där i filmen. Ett kul grepp tycker jag! I synnerhet eftersom filmer verkligen inte gör anspråk på att vara något tung mästerverk med djupa karaktärer eller intelligent dialog!

Davids kamp mot Goliat.
Valen får tag i en U-båt
Barry Bostwick spelar rollen som Ahab och jag tycker han gör det bra. Man får som sagt vara på det klara med vad det är för en film och då gör det inte så mycket om det blir lite kantigt och ”cartoonish” som man säger på amerikanska. Finns det något svenskt motsvarande begrepp? Jag vet inte men det är onekligen inget större djup i någon av karaktärerna. Det gör å andra sidan filmen lätt att se och man behöver inte vara särskilt engagerad för att låta sig underhållas.

Renée O'Connor
Även Renée O’Connor medverkar som valexpert och jag tycker även hon passar bra in i produktionen. Handlingen är som sagt förlagd till nutid vilket öppnar för möjligheterna att ha med en valexpert, något som känns lite konstigt om man strikt skulle följa den litterära förlagan. Förresten blir jag oerhört sugen på att läsa den bara för det! Hur det går tänker jag inte avslöja men jag tror att man följer boken ganska bra på ett par punkter i alla fall.

Jag inser att jag är en aning kontroversiell när jag delar ut mitt betyg till den här filmen men jag kan helt enkelt inte låta bli att spegla det i underhållningsvärdet jag får ut. Ibland är det viktigare än allt annat och jag är också beredd att ta fajten, det vore ju inte första gången som det dyker upp arga mejl som bestämt hävdar att jag har fel i min bedömning, att jag är döv och blind eller att jag helt enkelt inte borde skriva om de filmer jag gör överhuvudtaget.

7/10
Jodå, visst är det storlek det handlar om!
En helikopter flyger lite för nära.